Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
John

Stropping av kniv

Recommended Posts

hei,

jeg har en TI SING-6/8-889-RS-BF red stamina som jeg har fått slipt opp for et par måneder siden.

Jeg fikk vite at kniven hadde blitt slipt med tape på ryggen av bladet for ikke å ødelegge den.

Nå, bare et par måneder senere synes jeg kniven begynner å bli merkbart sløvere igjen.

Nå må jeg innrømme at jeg hadde forventet at kniven var skarpere rett fra sliping i utgangspunktet, men dette er første gang så jeg regner med at jobben er gjort skikkelig selv om den ikke besto HH testen.

Da er sannsynligheten stor for at det har noe med min stropping av kniven å gjøre, og jeg vil spørre dere...bør jeg stroppe kniven med tape på ryggen for å få riktig vinkel siden kniver har blitt slepet med tape?

Hvis ikke så blir vel ikke hele eggen stroppet i riktig vinkel? eller har det ikke noe å si?

--

John

Hei

Man benytter ofte tape på ryggen når man sliper en kniv. Hovedårsaken er at man man deved gir eggen en litt "brattere" vinkel når man sliper den. I tillegg unngår man å fjerne metall fra ryggen på kniven, samt at tapen beskytter eventuelle siseleringer eller annet.

Når man stropper en kniv, retter man ut ørsmå metallspon ved eggen, som har "kommet litt ut av posisjon" når man barberer seg med den. Disse vil da ved stropping enten falle av, eller mer eller mindre rette seg ut, slik at eggen opprettholder sin skarpe linje. Jeg har aldri hørt om noen som benytter tape under stropping, så dette kan du se bort fra. Om du er usikker på om du bruker riktig stroppeteknikk, foreslår jeg at du titter på instruksjonsvideoer om dette, f.eks her

Feil stropping kan gjøre en egg sløv. Man kan gjøre flere feil, f.eks ved å ikke holde stroppen stram nok (om man benytter en hengende stropp) når man beveger bladet frem og tilbake. Dette kan medføre at eggen etter hvert "rundes", fordi overflaten på stroppen "bøyes opp foran" eggen når man beveger den.

Andre feil som kan sløve eller ødelegge eggen, er å bevege bladet med eggen først, i lengderetningen, eller å snu bladet på eggen i stedet for på ryggen.

Min erfaring med de forskjellige tester av skarphet, er at det kun er å barberere seg med kniven som avgjør om den er skarp nok til å gi et tett og behagelig resultat.

En stropp har flex i motsetning til ett bryne og vil ta opp den ekstra vinkelen som sliping med tape gir og det er således ingen grunn til å tape før stropping :)

Skal du slipe den derimot blir det en annen sak. Da blir det en vurderingssak om du vil fortsette å bruke tape eller slipe den opp uten. Sliper du den opp uten tape må ny bevel settes, dette går forholdsvis fort på ett lav- til mediumgrit bryne (2k-4k).

Jeg ville ikke bekymre meg for mye over HHT var jeg deg, etter min erfaring er dette veldig individuelt fra person til person mht hårtype osv. Hvis man skal basere seg på denne testen bør den bygges på erfaring over tid og selv da er det kun å barbere seg med kniven som vil gi det endelige svaret :)

Har du flere kniver så kan du jo sammenligne de med HHT kontra kvaliteten på barberingen. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men knivbarbering har en bratt lærekurve, det er fullt mulig å få en elendig barbering av en skarp kniv for å si det sånn.

Prøv å overdriv prepareringen av skjegget, mye varmt vann, gjerne ett varmt håndkle og tykk, fuktig såpe/krem. Stram kinnskjeggpartiet godt og prøv noen korte drag med rundt 20-30 graders vinkel.

Det skal ikke være ubehagelig eller lugge. Hvis så er tilfelle må enten stropping, kniv (skarphet) eller prep. vurderes. Som du ser er det mange brikker som må falle på plass for at det skal stemme :)

hei,

takk for gode svar. Den videoen var også veldig fin.

Jeg regner nok med at jeg har litt igjen både når det gjelder stroppe- og barberingsteknikk.

Jeg skjønner jeg at jeg må teste ut litt hva som fungerer og hva som ikke fungerer,

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en slipesten om ikke så lenge slik at jeg kan få testet ut diverse teknikker uten å måtte sende vekk kniven....da må jeg jo selvsagt få inn slipeteknikken også, men det får jeg tar når jeg kommer dit :).

Jeg håper jeg treffer endel av dere på BarberCon samlingen også, der håper jeg å få inn sugd i meg en del kunnskap :).

--

John

Hei John.

Har nettopp lest dine innlegg, og her kommer en kort kommentar:

Jeg har prøvd en rekke TI kniver, og de fleste på forumet vet hva jeg mener om disse knivene. Jeg har slipt slike kniver, og jeg sender dem tilbake uten betaling, fordi at jeg aldri får dem skarpe. Uansett hva du gjør, det kan jo hende at kniven din ikke er god nok? Noen ganger er en barberkniv kun en barberkniv!

Det er trist at barberkniver er den "eneste" vare som vi kjøper som ikke kan sendes tilbake, eller at vi har muligheter å prøve den varen vi får. Men de fleste har gjort unntak for meg, og de får dem alltid tilbake i de fleste tilfeller.

Hvis alt går efter planen, da vil jeg besøke Dovofabrikken, og muligens flere i slutten av september eller i begynnelsen av oktober. Her vil jeg ta ut flere kniver som jeg garanterer. Jeg har sett meg lei av alt som i dag selges av kniver som ikke holder mål.

Men jeg må skyte inn, kniver kan noen ganger være god på noen skjegg og dårlig på andre. Men en god kniv skal mestre alle typer skjegg.

Robert

hei Robert,

du har faktisk et poeng jeg ikke har tenkt på i det hele tatt, at det faktisk kan være kvaliteten på kniven det er noe galt med. Ikke det at jeg regner med at det er det i dette tilfellet, som nybegynner er jeg fullstendig klar over at det kan være jeg og ikke kniven det er noe galt med, men det er en interesant tanke.

Den eneste måten å finne ut det på er å få tak i en annen kniv og sammenligne med. Den neste kniven min blir sannsynligvis en Dovo, da jeg har lyst til å teste forskjellige merker.

Jeg er forøvrig veldig interresert i å kjøpe en kniv som er evaluert av en ekspert til å være av god kvalitet. Det hadde også vært morro og hørt om dine turer på disse fabrikkene så jeg håper du deler dine opplevelser på forumet :).

--

John

Hei igjen.

Jeg skal holde forumets medlemmer oppdatert når det gjelder min reise i Europa.

At du ikke får til kniven din, kan også, som du nevner, være din egen feil. Men T.I. kniver til rundt kr.1000 behøver ikke være dårligere enn Dovo til samme prisen. Jeg har også meget dårlige erfaringer med kniver av denne prisen. Og to like kniver kan være forskjellige i kvalitet. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor en kniv til kr.2000 er bedre enn en kniv til kr.1000. Den kniven som er billigst har et enkelt skaft, mens den dyre kniven har et skaft som kanskje koster kr.1000. Noe av dette vil jeg nevne til produsentene, hva som er årsaken til dette.

I dag lages det kniver med de fineste håndtaker, og en estetisk utførelse. Reneste kunstverk, men det er ikke estetikken som vi barberer oss med, men bladet.

Hvis du ønsker det, da kan jeg se på kniven din, uten omkostninger for deg. Jeg har selv interesse av dette.

Rob

hei,

hvis du hadde tatt deg bryet med å kikke på kniven min hadde jeg satt stor pris på det. Det hadde vært fint å fått bekreftet om det faktisk er kniven som lurer meg eller om det er jeg som må gå noen ekstra runder med stroppeteknikk :).

Det du nevnter om stålet i knivene er også interesant. Er det faktisk forskjell i kvalitet på bladene eller er det kun "pynten" som koster ekstra. Det håper jeg du får svar på hos Dovo.

--

John

Hei igjen John:

Det skal bli interessant å se på kniven. Du kan gi meg adressen din på: roaarb@online.no. Så kan jeg også gi deg en del råd som noen mener går på tvers av vanlig konsensus.

Med vennlig hilsen, Rob

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this