Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Oppbevaring og vedlikehold

Recommended Posts

Hvor får man tak i ting som Camellia Oil, Dovo Sterol etc?

Ser mange anbefaler at man bruker f.eks Camellia oil for å beskytte knivene slik at man ikke får flekker og slikt på de. nå har jeg ikke merket noe enda, men har sett at folk skriver det er lite som skal til før du får flekker, rust etc på kniven.

Ingen som har ideer rundt dette?, jeg gikk ikke videre med Sterol, men sjekket Camellia oil på woodcraft, og de får ikke lov til å sende den med flyfrakt..

Ser nå at Dovo'n får flekker fortere enn rakkern, mens de andre ikke gjør det.

Hva gjør dere med oppbevaring?, jeg tørker godt etter bruk, men det hjelper tydeligvis ikke..

For langtidslagring bruker jeg Dovo sterol på bladene. Ser ut til å funke greit.

Etter hver barbering skyller jeg først kniven under lunkent vann og hjelper til litt med tommel og pekefinger, så gir jeg den en omgang med teknisk sprit, drar av litt mellom tommel og pekefinger igjen før jeg skyller den under bare varmtvann, tørker den med et håndkle og lar den ligge utslått et par timer før jeg legger den vekk. Det har fungert bra så langt :)

Går det muligens ann å få bort de flekkene med Autosol?

Terje

Takker, du reddet dagen! :)

Autosol fungerte glimrende, har jo kjøpt både autosol og autoglym, men å huske hva man har...

bare døtta litt på fingeren og gnudde frem og tilbake, innser dog faren, nært eggen og det der, men det gikk bra.. ikke bare å skylle det av, ble som oilje/fett på en måte, men nå er den blank og fin.

Ok, Sterol'n var for langtidslagring ja.. da husker jeg hvorfor jeg ikke bestilte den. Teknisk sprit er desverre en vare som ikke er så lett å få tak i, jeg antar du ikke mener rødsprit og whitesprit?

Antar jeg er heldig som jobber i en bransje der vi bruker teknisk sprit daglig. Men når det er sagt så går det sikkert ann å bruke andre metoder/midler også. Du bruker godt varmt vann når du skyller bladet da? Det og en god tørk burde vel kanskje holde?

Terje

Når jeg er ferdig skyller jeg det med skikkelig varmt vann, og tørker det godt etterpå.

Siden Camellia oil er olje, mulig babyolie fungerer?, får prøve det litt.

Baby olje tror jeg faktisk kan gå, mener jeg har lest det på SRP for lenge siden.. tror jeg.

Det var også snakk om noe mineralolje fra IKEA der engang, tror den i utgangspunktet er for å sette inn spekefjøler og slikt med, men mener å ha lest (også på SRP) at noen hadde brukt den på barberkniver også. Jeg sto med en slik i hånda sist jeg var på IKEA, men siden jeg alt hadde Dovo sterol så tok jeg den ikke med. Skal jammen ta med en og prøve neste gang jeg er der.

Og kjenner jeg kjerringa mi rett blir det vel ikke lenge til :cry:

Terje

Er det olja som heter Skydd?, er det mineralolje?

Hm, må vel skaffe en sånn da.. har lett etter det i forbindelse med preservering av DE høvler også, men fant tre typer babyolje.. en var slik at ble en kjemisk reaksjon når jeg hadde den på en høvel, det avskiltes noe voks, en annen er gul, og den tredje virker å være bra, hadde lite sære ting i seg også.

Husker ikke hva den hette den som skilte ut ting, men den som heter Natusan er helt fint, den som heter Neutral er gul.

Begge disse er vesentlig dyre i volumpris en ikea flaska ser det ut til.

Poenget med Camellia olje er at det er en olje som du ikke har problemer med å bruke i ansiktet.. husker ikke helt hvor jeg leste dette, men jeg ønsker nok ikke maskin-olje i ansiktet, så grom er jeg ikke :)

Hvis mitt daglige yrke var bilmekaniker så hadde det kanskje ikke vært så ille, men det er jeg altså ikke.. :D

http://badgerandblade.com/vb/showpost.p ... ostcount=7

Står forøvrig mye interesant i samme tråd:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=1761

WD40 er også et tips, men det ville jeg nok også vurdert til langtids oppbevaring. Nå har jeg ikke særlig mange kniver men driver og veksler på 2-3 stykker, som også er innom brynene (oftere enn barbering.) og etter bryning så glemmer jeg nok å tørke de godt ok til tider.

Symaskinolje er ikke spesielt maskinaktig -- den er ganske tyntflytende, og langt fra den svarte guffa som er smørefett. Dog lukter den kanskje litt "maskinelt". Jeg tror ikke man får den i parfymert variant. :mrgreen:

Er denne kameliadamen mineralbasert, eller er det en planteolje? Jeg mener vaselin er basert på mineralolje, og vaselin kan man jo ha i ansiktet. (Selv om det finnes delte meninger om det også.) Kniven kunne kanskje beskyttes mot fukt med et et tynt strøk vaselin etter bruk?

Camellia er en olje fra en type tre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tea-oil_Camellia

http://en.wikipedia.org/wiki/Camellia_sinensis

Her er Dick's beskrivelse:

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... iew/705280

synes det er litt snodig om ikke noen selger dette i norge fra før av, siden det har bruksområder over et vidt spenn, men en olje som egner seg til korrosjonsbeskyttelse, tre-behandling og som massasje olje, da dekker den jo de tre områdene som en kniv er omfattet av.. på en måte :D

Jeg bruker litt våpenolje på en q-tip og det fungerer utmerket til langtidslagring :D

Til daglig et par omganger på håndkleet før 20 runder på stroppen etter barbering :)

mja, for Eggen er det fint med noen runder på stroppen, der er jo lin fint f.eks

Men, selve bladet.. det er der flekkene kommer.. pitting tror jeg de kaller det i usa.

Oksyderingsflekker, UARG.. går bort med autsol om du er rask nok, men får du det på goldwash'en så erre ute..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this