Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Restaurering av barberkniver?

Recommended Posts

Driver noen med slikt?

Lurte litt på hvor man kan få kjøpt disse stiftene som holder håndtakene sammen i første omgang.

Ser også man får kjøpt mye stilige tre-emner rundtomkring, hadde man bare hatt utstyr til å sage og file på de..

Ok, er det greit å shoppe hos Classic?, jeg surrer rundt og forsøker å skaffe pasta og slikt ogs, men du vet, folk svarer ikke rundtomkring, og de som svarer er redde for å sende ut av usa..

Men disse pinnene, er det noe spesielt med de?, som gjør at slikt ikke finnes på en norsk jernvare?

Jeg kjøpte et par Wapi's, og tenkte å bytte pinnene på iallefall en av de, pinnen der kniv og håndtak er festet er skjev så håndtakene vries fra hverandre når jeg åpner den. Men det gjenstår jo å se om det er mulig å få de skarpe da, de ser lovende ut, bedre enn jeg trodde, så..

Classic er veldig ryddige og greie å handle med, har handlet derfra iallfall 6-7 ganger det siste året, selv med norsk moms og gebyr for tollbehandling har det lønnet seg å handle der pga lav dollar. Har bestilt kniver derfra også som de har sendt innom Lynn for sliping først.

Når det gjelder de pinnene så er det ikke noe spesielt med de egentlig, jeg bare slang inn enn bestilling på de samtidig som jeg bestilte masse annet, mest for at det var mer bekvemt enn å dra rundt og lete etter noe tilsvarende. Men i en velassortert jernvare forretning burde det gå ann og finne noe lignende. Ser at på SRP har noen eksperimentert med justerbare også, dvs unbrako skrue med hylse. Skal visst fungere greit. Tror faktisk det er en på SRP som selger de også, men husker ikke hvem i farta, kan sikkert finne det ut hvis det skulle være interessant.

Når det gjelder pasta bruker jeg amplex diamantpasta fra classic, krom har jeg ikke prøvd ennå, men jeg vet at handamerican har krom iallfall. Men skal du bestille fra de bør du ringe, jeg bestilte på nettsia deres og det tok evigheter før jeg fikk det jeg skulle ha. Han har litt for mye og gjøre virker det som.

Wapi knivene har jeg en av selv, det første jeg gjorde var å bytte håndtak på den for det stålhåndtaket den kom med synes jeg var både stygt og ga kniven dårlig balanse. Den bra tingen er at den var utrolig lett og slipe opp og det er en av de beste knivene jeg har, den gir en utrolig "smooth" barbering.

Ett lite tips helt på tampen, jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å slipe opp barberkniver, men en ting som iallfall hjalp/hjelper meg veldig er å bruke et 60-100x lommemikroskop. Da kan jeg lettere se hva som skjer med eggen og kan jevne ut små microchips som jeg ikke ser med det blotte øyet. Det gir deg også en pekepinn på hvor du er med slipinga. Siden feil teknikk/press på kniven har lett for å "chippe" eggen. Det er ikke så mye et problem nå, men til å begynne med slet jeg litt og jeg fikk nesten bakoversveis når jeg så hva jeg hadde barbert meg med. Det fungerer greit til å se om man har overslipt også, så slipper du å merke det under barberingen, det kan være en ubehagelig opplevelse ;)

Terje

Ja, jeg leter etter mikroskop, i utgangspunktet ville jeg ha mikroskop for å se forskjell på DE blader, men ser nå at det er greit for sliping av kniver. Jeg har nok ikke overhona de gode knivene enda, vært litt forsiktig med de, men har tukla endel med en sanguine, den er nok overhona endel, den har skjeiv rygg og greier, så jeg harforsøkt å ta ned litt av ryggen forå få den til å ligge plant. Om det var så lurt vet jeg ikke, håper ryggen ikke ble for lav :D.

Men noe må jeg jo gjøre med alle steinene mine..

Skjeve kniver kan være et mareritt å slipe, det beste er hvis du har et smalt bryne, jeg har bare et 3" Norton. Det som fungerer bra der er å slipe med kniven i 45 graders vinkel på brynet istedetfor 90. Samtidig så flytter jeg tyngdepunktet fra hæl til tå gjennom x strøket. På SRP kaller de dette for "rolling hone" metoden. Det kan være litt vrient til å begynne med, men verdt å lære seg siden mange kniver har en viss skjevhet desverre :|

Har vurdert å splitte det ene Norton brynet mitt, men har ikke kommet så langt ennå :)

Terje

Ah, jeg gikk først ut ifra at det var en fabrikasjonsfeil, Sanguine er vel ikke akkurat noe supert merke, kjøpte den primært for å lære å bruke steiner etc..

Var imidlertid raskt å dra ned ryggen på den på et DTM D8E bryne :)

Har vurdert å splitte det ene Norton brynet mitt, men har ikke kommet så langt ennå :)

Apropos smalere bryner, http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=46

Sett noe åp det?, har søkt på internet, men finner ikke noe om at Taylor har bryne, og klarer ikke å finne noe om gritstørrelse.

Barbersteiner fra gammelt av, de var vel rundt 6-8K?

Ah, jeg gikk først ut ifra at det var en fabrikasjonsfeil, Sanguine er vel ikke akkurat noe supert merke, kjøpte den primært for å lære å bruke steiner etc..

Noen kniver er skjevere enn andre, jeg har f.eks en Dovo classic special som jeg nesten har gitt opp. Den burde jeg vel egentlig sendt tilbake, men siden den er kjøpt i usa og jeg fikk den billig har jeg ikke brydd meg..

Trøsten er at kan du først slipe opp skjeve kniver går det som en lek å slipe opp rette :D

Apropos smalere bryner, http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=46

Jeg har ikke prøvd dette, men det virker litt i minste laget faktisk.. 10 cm er ikke stort å slipe på, jeg liker nok at det er 15 iallfall og siden grit'en er ukjent så styrer jeg heller unna. Jeg har f.eks et coticule bryne på 2"x6" og noe mindre vil jeg ikke ha det, med unntak av bredden, den kunne vært på 1,5" f.eks, til vanskelige (skjeve) kniver.

Terje

Driver noen med slikt?

Lurte litt på hvor man kan få kjøpt disse stiftene som holder håndtakene sammen i første omgang..

Clas Ohlson har messingstifter/små spiker i 1,4mm, 1,5mm og 1,6mm i 20pack som er nesten gratis.

Har også 1/16-1/2" sekskant hode skruer+muttere og skiver liggende hvis du ikke skal ha mange kan du jo sende meg en PM

- Bjørn Erik

Så de duger?

Jeg har ikke fått med meg anatomien i disse stiftopphengene enda, man bare putter inn en stift, også hamrer et hode i andre enden liksom?

Finnes det noen guide på internet hvordan dette blir gjort?

Så de duger?

Jeg har ikke fått med meg anatomien i disse stiftopphengene enda, man bare putter inn en stift, også hamrer et hode i andre enden liksom?

Finnes det noen guide på internet hvordan dette blir gjort?

De funker de, det er jo bare en messingstang som er klinket i begge ender + litt skiver i mellom sakft og blad, Postnr 9 http://www.straightrazorplace.com/forums/s...ghlight=pinning har ett greit bilde av hvordan det hele henger sammen.

Ellers kan jeg anbefale å henge litt rundt på straightrazorplace og resto forumet der mye bra tips.

Edit:

Glemte å legge til at hvis du stikker innom Clas så kjøp deg den minste kulehammeren de har, tror den er på 100g og poler kulehodet på den, det gir bedre finish på pinnene.

Skulle ha hatt en liten ambolt også, har dårlig med underlag å slå på her.. hm, må sjekke litt rundt.

Jeg må iallefall se å få kjøpt den cd'n til Bill., ser det er et restaureringskapittel på Lynns dvd også, må ta meg tid til å sjekke det litt.

Takker for tips, må ta en tur på co og shoppe litt igjen da:)

Skulle ha hatt en liten ambolt også, har dårlig med underlag å slå på her.. hm, må sjekke litt rundt.

Jeg må iallefall se å få kjøpt den cd'n til Bill., ser det er et restaureringskapittel på Lynns dvd også, må ta meg tid til å sjekke det litt.

Takker for tips, må ta en tur på co og shoppe litt igjen da:)

Jørn Jensen på Lillestrøm har små ambolter til 90,- kr tror jeg det var, kjøpte min der, ellers funker ett hvert stykke flattjern o.l eventuellt, en billig skrustikke så har du også muligheten til å få satt fast ting hvis det skulle være ønskelig.

Lynn's dvd kommer ut på youtube etterhvert

Kult, han har jo masse annet stasj også, trebiter av alle slag, cocobolo etc.. hm..

Spørs om man skulle tatt en eksursjon..

Jørn er verdt en tur, han ene som jobber der samler litt på barberkniver, utrolig mye bra der, men sjekk hva han har av lengre lengder på treverk før du drar. Han har også messingtråd som du kan bruke til pinner + Danish Oil til treverket, jeg synes det blir bedre enn den CA løsningen de fleste bruker på SRP.

Glemte en ting, hvis du tør å prøve så har han en hvit polerpasta for metall, ga meg en utrolig bra egg på den barberkniven jeg prøvde den på, har også brukt den på vanlige kniver med veldig godt resultat!

Sendte en mail til JJensen, Han har om ikke annet messingplater, så da kan jeg trolig lage noen skiver selv, så en smart ide på SRP for å kutte shims:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=19224

Alle roter med tommer i USA, så jeg roter litt når jeg skal ha det i metrisk, jaja, får se hva det blir til. Platene hos JJensen er på 0.6mm tykkelse, så det burde vel være greit nok.

Sendte en mail til JJensen, Han har om ikke annet messingplater, så da kan jeg trolig lage noen skiver selv, så en smart ide på SRP for å kutte shims:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=19224

Alle roter med tommer i USA, så jeg roter litt når jeg skal ha det i metrisk, jaja, får se hva det blir til. Platene hos JJensen er på 0.6mm tykkelse, så det burde vel være greit nok.

Hvis du ikke gidder å bore så kan du jo sjekke her: http://www.microfasteners.com/catalog/p ... WASFWB.cfm

du trenger varenr FWBW0 for å bruke imellom blad og skaft og FWB0 til bruk ytterst, hvis du samtidig bestiller skruer og muttere derfra i feks varenr HBB0012 og HNBS0080 og husker på å be dem sende med 2 stk nutdrivers i str 0 så har du det du trenger for å slippe unna klinking. microfastners levere raskt og billig også.

Ey, så så billig ut.. $4.20 for 100 støkker, det burde holde en stund :)

Det er slikt jeg har savnet, har jo hørt at microfastenders og en annen sjappe har diverse, men klare å finne de rette varene,... det er jo liksom ikke bare å returnere det og spørre om å bytte til annen vare..

Jeg ser det står på skruen, size 0-80 x 3/4, og muttra står det: 0-80 scale, og dim flats/height: 3/32 .048

Hva forteller her tykkelsen på selve skruen?

På skivene så står det .064 som ser ut til å være indre diamameter, 1.6 mm?

Har du varenummer og greier hvis jeg vil klinke?, jeg synes dette ser snedig ut, men samtidig så vil jeg trolig klinke noen også. Skal se litt hva resultatet blir utav det jeg har, men skal ta en runde til JJensen for å se hva jeg kan få utav det også.

Jeg vil gå ut ifra at hvis jeg skal klinke så må jeg bruke noe slikt:

http://www.smallparts.com/products/descriptions/zrb.cfm

Varenummer ZRB-01, som da er 1/16, litt i underkant av 1.6mm diam, som også da vil passe på de ovenstående skivene.

Antar at det ikke er så enkelt å få tilsendt sånne lange rod's uten at de blir krokete da.

Men går ut ifra at disse stiftene jeg har kjøpt bør også fungere, såfremt det ikke er variert grad av messing i de? Jeg banka lit på en for å se om jeg klarer å klinke, men den blir bare krokete istedet for annet. men tror ikke det skal være herdet messingsøm, jeg så det på samme hylle, så jeg håper dette ikke er herdede greier.

Her var det også brass rods og brass tubes, vet ikke om det er poeng med rør som man bruker i håndtaket da?, men uansett blir de vel et problem med å finne kombinasjon av rør og stang, som passer sammen, og som passer med skivene.. hm..

Varenummer 26A15 (tube, 1/16), og 26A59 (rod, 1/16) passer trolig ikke sammen, men det er heller ikke noe info om lengde på varene.

http://www.sayalkits.com/CatalogSearch.asp?link=Brass

Jaja, får starte med å lage en shoppingliste..

og husker på å be dem sende med 2 stk nutdrivers i str 0

Er det BL03 og eller BD03 i snakker om da?

Mener det er varenr WR0 som trengs, står ikke på nettsiden deres. Hvis du oppgir at du skal ha nutdriver for size 0 så skulle det ordne seg, tror jeg. Står i en post på SRP husker ikke hvilken akkurat nå

Her var det også brass rods og brass tubes, vet ikke om det er poeng med rør som man bruker i håndtaket da?, men uansett blir de vel et problem med å finne kombinasjon av rør og stang, som passer sammen, og som passer med skivene.. hm..

Varenummer 26A15 (tube, 1/16), og 26A59 (rod, 1/16) passer trolig ikke sammen, men det er heller ikke noe info om lengde på varene.

http://www.sayalkits.com/CatalogSearch.asp?link=Brass

Jaja, får starte med å lage en shoppingliste..

Poenget med rør igjennom pivoten er at på en del av de større bladene er pivot hullet stort, hvis en da bruker ett rør som "fyller" dette hullet blir det ikke slark når en åpner og lukker kniven. hvis du skal bestille rør må du kjøpe noe med Id=1/16" slik at pinnen ikke blir for stor. Tror det som blir brukt har en Od=3/32"

Hvis en kjøpte rør med Od = 1/16" så kunne en sikkert lage noen litt kule pinner, hvis en klarer å få klinkingen pen da.

Id = Indre diameter og Od = yttre diameter

Regner med at du har fått med deg disse sidene:

http://www.knifekits.com/vcom/index.php

http://www.microfasteners.com/catalog/products/AST.cfm

http://customknives.com/r.b.johnson/

- Bjørn Erik

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this