Jump to content
Barbershop.no forum
kvitulv

Barbere Skallen

Recommended Posts

hei har barbert skallen min, og tenker å ha det slik gjennom sommeren.

har brukt gilette høvel sålangt for å holde det slik, men det er for kostbart i lengden.

så jeg kjøpte startsett for tradisjonel barbering, men er det nok? hva mener dere? noe annet å anbefale? høvel kontra kniv, fordeler og ulemper.

hei

har barbert skallen i flere år med gillettes høvler. kjøpte nettopp startsettet med muhle R89. oppdaget at det tok lang tid. jeg skjærte meg flere plasser. bak i nakken skjærte jeg en deilig flik på 1 ganger 1 cm. blødde som en gris. men tror det vil bli bedre etter hvert som man blir vant. men jeg merker at jeg gleder meg til å barbere meg hver gang. det er mye morsommere.

fordeler med gillette:

går fortere.

ulemper med gillette:

lugger

inngrodde hår

dyrt

fordeler med enbladshøvel:

billig

føles bedre, glir bare over skallen

ulemper med enbladshøvel:

bruker lengere tid

føler at barberskummet blir 'oppbrukt' mens jeg holder på siden det tar så lang tid

hei

ha! din glimrende oppsummering og erfaring med tradisjonel barbering er ganske lik min. jeg kuttet meg stygt i tinningen der jeg har et gammelt arr fra en klatreulykke.

jeg og gleder meg til hver barbering, og i blant skulle jeg ønske at jeg hadde raskere hårvekst...hehe

Tradisjonel barbering er digg...og det å blande sitt eget barberskum fra ulike såper/kremer er genialt....halve jobben er jo go barberskum....

takk for din grundige svar... og lykke til i fremtiden

mvh Rikard

ps: har en følelse av at mixen proraso krem og fitjar såpe kan gi en flott barberskum.

Gilette der du ikke kan se, DE på resten. Det finnes alternativer, det finnes måter å bruke DE på baksiden også, men in the end: fuck it, det tar ALT for lang tid.

Rimelig seint svar med tanke på når dette opprinnelig blei skrevet, men jeg har barbert hodet med DE i flere år.. Mitt tips vil være som følger; IKKE bruk featherblader på hodet, bruk heller noe som er hakket mindre skarpt.. gjør det i dusjen og påfør mer skum OFTE.. dra over to - tre ganger, ikke forsøk å få det helt glatt på en runde. Man kan også bruke kniv på skallen, men dette krever utrolig mengder trening og fungerer strengt tatt bare på de delene du ser.

Takk for dine gode tips mr Bratlie.... føler og at høvel er best på hodet, desverre har jeg latt håret vokse ut igjen, bare fordi en jente sa hun savnet min kraftige hårmanke...hva gjør man ikke for kvinner? hehe

men for resten av ansiktet er Tradisjonell barbering det beste for min hårvekst (og økonomi) la gå det koster litt mer nå i startfasen og å shoppe nye barberkremer og såper og altmulig annet er alltid en fristelse.

men Mindfull shaving (oppmerksom barberingI) er fremdeles like gøy...syntes jeg.

Du er nok ikke den eneste som har latt håret vokse ut igjen pga hunkjønn ;) Jeg har riktignok da tatt "hevn" ved å gro en ganske grei snurrebart.

Ingenting er som en nybarbert skalle:)

Jeg gjør dette daglig, og har gjort det i 15 år eller så.

Når jeg har veldig dårlig tid bruker jeg en DE, men oftest er det en barberkniv som gjør jobben.

Det kan kreve litt tilvenning, men er absolutt verdt jobben å lære!

Grunnen var enkel for meg.

Etter atter en gang å måtte innse, i dusjen ti minutter før avgang til jobb, at det siste Fusion tralet var sløvt, var det ut å finne alternativer.

Jeg startet med en Feather DX, men i prinsippet har både den og DE høvler det samme problemet.

Før eller siden står du der uten refill, og er slagen inntil nytt er innkjøpt.

Derfor var det en riktig god dag første gang jeg brukte en ordentlig kniv som jeg visste jeg selv kunne vedlikeholde i det uendelige med enkle midler:)

Gjør det samme som FillyMan, barberer topplokket hver dag, men kun gjort dette i to måneder med en DE høvel. Har gjort dette nå i mange år med Gillette. Var veldig skeptisk til og begynne med, skarpe blad på toppen, men det gikk utrolig bra. Tar litt tid med og finne rette trykket på høvelen, men nå sitter det og det tar stort sett ikke lenger tid enn når jeg brukte Gillette skrapet.

Mitt råd basert på min forholdshvis korte erfaring med DE barbering, ta deg god tid i begynnelsen, bruk mye skum, spesiellt der du ikke ser skallen. Når jeg tar baksiden bøyer jeg hodet godt fremover slik at huden strekker seg fra nakken og oppver, det er der som er den mest tricky plassen og dra over, med litt trening så sitter det.

Dessuten er det akkurat som om der aldri har vært hår der når du er ferdig :-)

Bruker R 89, Proraso såpe + pre shave krem og feather.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...