Jump to content
Barbershop.no forum
MrUnderhill

Nybegynner - Valg av produkter

Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen tradisjonell barbering, og håper å kunne få litt tips for å komme i gang.

Under en tur til USA kjøpte jeg ett starterkit fra The Art of Shaving, som inneholdt preshaving oil, barberkrem, aftershave blam og en kost. Jeg har gått rundt og trodd at Gillette er "the best a man can get". Så feil kan man ta!

Jeg jobber meg opp erfaring på hvordan jeg skal lage krem, men allerede på det første klønete forsøket ble barberopplevelsen noe helt annet enn hva Gillette kan gi. Så kom jeg over barbershop.no hvor det er samlet mye informasjon, både artikler og videoer med mye informasjon for nybegynnere.

Og så til det jeg håper å få tilbakemelding på:

Siden Art Of Shaving ikke selges i Europa, og at andre produkter kanskje fungerer bedre for meg, tenkte jeg å prøve litt forskjellige. Vurderer å kjøpe ett sett fra Truefitt&Hill og ett Proraso, slik at jeg kan veksle litt og se hva som fungerer for meg.

Tenkte disse produktene:

T&H: ( 1805 ) Pre-Shave Oil + Aftershave balm + krem i tube

Proraso: (Aloe Vera) Pre/Post krem + Krem i tube

Er det forskjell mellom krem i tube og krem i krukke? Innbiller meg at tube vil gi mindre søl, og mindre uttørking.

Er olje nødvendig? Kan jeg bruke T&H sin olje sammen med Proraso, eller vil det gi en dårlig miks av lukt og produkter?

Mye øving og erfaring gjenstår, men snart skal jeg ta det endelige steget opp i eliteserien: Å kjøpe en tradisjonell høvel! Her er det mye å velge i, men utstyret fra Merkur ser stilig ut (og får bra omtaler).

Hei på deg,

Jeg pleier og mikse litt produkter, tror ikke det er noe galt med det. Dog så prøver jeg og bruke ting som dufter noenlunde likt.

Har ikke noe erfaring med å bruke olje/ pre krem. Men det er viktig og myke opp skjegget før barbering. Det jeg gjør er å ta varmt vann på en klut og holde den inntil ansiktet. Gjør dette i ca 1-2 min. For meg gjør dette en kjempeforskjell!! Tror mest olje/pre krem bare er nødvendig hvis du har "hard" skjeggvekst eller veldig sensitiv hud. Jeg hadde prøvd "klut-trikset" først.

Tror det er samme kremen som er i tube og krukke (andre her inne kan sikkert svare bedre på det). Selv pleier jeg og kjøpe krukke siden jeg synes det ser mest stilig ut på baderommshylla. Dessuten er det enkelt og bare duppe kosten forsiktig oppi. Har en 3 år gammel krem i krukke som fortsatt fungerer helt fint uten å ha tørket ut.

Har brukt både Proraso og T&H, begge deler er meget bra saker. For meg er den største forskjellen at Proraso sine produkter har mye mentol i seg og derfor en veldig avkjølende effekt. Alle har forskjellig hud, og du må nok prøve deg litt fram for å finne hva som er best for deg.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...