Jump to content
Barbershop.no forum

Recommended Posts

Hei folkens!

Etter å ha ventet i spenning i nesten en uke fikk jeg idag mitt startsett fra barbershop. Gikk for Mühle R89. Har (foreløpig) ikke noe å sammenligne den med, men er meget fornøyd så langt.

Jeg hadde 4-dagers skjeggvekst når jeg testet settet idag. Selv med et helt nytt blad på min Mach 3 hadde dette nappet godt. Men selv med Derby-blader (som jeg har lest napper en del mer enn feks Feather?) kjente jeg ikke ett eneste napp. Og etter å ha sett videoene på barbershop klarte jeg det hele uten ett eneste kutt.

Må si at dette er den beste barberingen jeg noen sinne har hatt. Tok to omganger, men selv etter den første var barberingen tettere enn Mach 3 klarer. Hele prosessen var rett og slett fantastisk og meditativ, fra varm klut til kaldt vann og aftershave. Og huden min er langt mindre irritert enn det den pleier å bli etter barbering, spesielt med såpass langt skjegg.

Mitt spørsmål er:

Jeg har rimelig sensitiv hud. En del steder blir jeg veldig fort rød, selv hvis jeg ikke har barbert meg. Har også eksem rundt nesen, som blir rødt, tørt og flasser hvis jeg ikke smører det regelmessig med aloe vera. Dette blir spesielt irritert etter barbering. Hvis det blir ordentlig bad må jeg til med hydrokortison. Hvilke produkter burde jeg gå for, både innen barberkrem/såpe, aftershave og evt. andre produkter?

På forhånd takk!

Gratulerer med din første skikkelige barbering :) :)

Siden du regelmessig bruker aloe vera, hva med å bruke barberprodukter med aloe vera??

Proraso har en barbersåpe for sensitiv hud med aloe vera:

http://www.barbersho...-aloe-vera.html

De har også en pre/post krem med aloe vera:

http://www.barbersho...-aloe-vera.html

Trufit & Hill har jo sin ultimate comfort serie for sensitiv hud, jeg bruker denne i dag og den er bra. For min hud er det Taylor of old bond street avocado som er favoritten av de jeg har prøvd så langt. Har ikke prøvd Proraso's aloe vera produkter ennå (det blir neste gang jeg skal bestille).

Heisan,

Har som de fleste etter mange år blitt oppgitt og frustrert over både priser og bruk av disse flerblads sakene vi har barbert oss med. Tok derfor steget fullt ut og bestillte startsettet, har lest en del om dette med skikkelig barbering, og nå er det gjort.

Fikk meg en Muhle R89 med Derby blader. Har til nå hatt 3 barberinger og må bare si meg enig med trådstarter, nyfrelst :-)

Blir nok en del øvelse fremover med både teknikk og det å lage skikkelig skum av såpe men det kommer nok etterhvert.

Skikkelig barbering og god følelse, friskt og fint etterpå med god lukt.

Har i mange år barbert hodet, det blir neste utfordring med DE høvel, noen som har erfaring med dette?

Hei og velkommen i klubben

Jeg barberer selv både haka og hodet med DE-høvel — og kniv. Det ble noen kutt de første gangene, men teknikken kom forbausende fort.

Jeg bruker ikke speil når jeg barberer bakhoden. Bruker den ene handa til å kjenne etter hårtuster, og barberer med den andre.

Bruker speil (eller kona) til å sjekke etterpå. Så går jeg over hodet en andre gang, for å ta de siste motstridende hårtustene.

Nå skal det sies at jeg har en godt utviklet måne, så jeg vet ikke hvordan det vil fungere om du har fyldig hår og lavt hårfeste, men jeg skulle tro det bare tar litt mere tid :-)

Om du har sensitiv hud, kan jeg tipse deg om at den barberinga som uten tvil irriterer huden min minst, er knivbarbering.

Med høvel er det fort gjort å irritere huden om man trykker litt for hardt eller går over samme område flere ganger (fort gjort at høvla skraper huden).

Men med kniv kan man gå over samme område flere ganger uten at det irriterer huden. Anbefaler deg å prøve om du skulle få tak i en god kniv.

Det tar tid å lære dette med sliping og stropping, og riktig teknikk, men for en barberingsentusiast er dette bare kos.

Det finnes haugevis av instruksjonsvideoer om på Youtube. Søk f.eks. på "DE-shaving", "wet-shaving" og "Straight Razor Shaving".

Jeg har også lagt ut noen videoer og tips på min barberingsblog: http://madsno.posterous.com

Ellers er nok det å bruke produkter med Aloe vera, et godt tips.

Hei Mads,

Takk for det, det går veldig bra med DE høvelen og hode barbering, har i mange år brukt flerblads høvel så litt av teknikken henger nok med, uten sammenligning forøvrig resultatmessig :-) Var litt skeptisk første gangen, spesiellt der hvor man ikke ser, bruker ikke speil, men tok meg god tid.

Bruker Proraso sine produkter som var med i start settet, bruker opp de så prøver jeg litt annet etterhvert.

Kniv kommer nok etterhvert for dette med barbering ble plutslig en morsom ting :-)

Kan jeg skyte inn ett spørsmål på Kaizer tråd?

Alt går veldig fint med min R89 med feathers, har holdt på i ca to mnd. Men akkurat der vi har lært å ta pulsen på førstehjelp kurs er det ALLTID noen stubber igjen.. Det er litt irriterende da alt er silke mykt ellers i fjeset.

(Jeg har sett B`s filmer me J-Hook osv). Sist gang gikk jeg så mange ganger over området at jeg var skikkelig irritert og rød hehe :).

Erik.

Tror vi alle har et eller annet problemsted. Hos meg blir det alltid igjen litt skjeggrester under haka som er veldig vanskelig å få vekk. Jeg kan få de helt vekk, men da blir det ofte et eller annet småkutt. Har vel akseptert at det ikke blir helt perfekt.....

Har du prøvd forskjellige retninger (mot hårene/på tvers etc) eller stramme huden litt ?

Christian

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...