Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Mattis

Tips til tett barbering

Recommended Posts

Hei!

Begynte for halvannet år siden med barbering med DE-høvel og ble veldig imponert over den behagelige barberingen og over hvor god barbeirngen ble. Resultatet ble akkurat som en barnerumpe, og jeg var kjempefornøyd, helt til jeg fikk lyst til å avansere.

Kjøpte en Dovo Shavette, og brukte den nå i høst, noe som også ga behagelig barbering, men mange kutt, selv om det ikke var så veldig ofte.

Dog ble interessen bare større og større, og for noen uker siden kjøpte jeg meg en skikkelig kniv, og bruker nå den.

Problemet som nå har oppstått er at jeg ikke får bort alt håret, blir alltid stubber igjen, og jeg greier ikke å få frem barnerumpa igjen, uansett hvor mange ganger jeg prøver og hvor hvass kniven er. Sitter alltid igjen med endagsskjegg.

Så hva gjør jeg galt?

En annen ting jeg også lurer litt på er hvor ofte andre barberer seg. Jeg kan barbere meg daglig og det går helt fint, men hvis det blir mer enn en dag gammelt må jeg vente til 6-7 dager før jeg kan barbere på nytt, hvis ikke blir det veldig smertefullt. Tips vedr det?

Hei Mattis

Et spørsmål: Fikk du til en tett barbering med Shavetten?

Jeg tenker at om du fikk til en grundig barbering med denne (som bør være skarp nok, om du skifter blader ved behov), så tyder det på at barberkniven kanskje ikke er skarp nok (selv om du sier ...."uansett hvor hvass kniven er")? Er du egentlig sikker på at kniven faktisk er skarp nok?

Ble det oppgitt der du kjøpte den, at den var "barberingsklar"/shaveready"? De fleste kniver er nemlig ikke det, om det ikke uttrykkelig opplyses.

Vanligvis så er det ett av to som er årsaken til at det sitter igjen skjeggstubb etter en barbering; enten at kniven er for sløv, eller at teknikken er for dårlig. Om kniven er for sløv, er det også vanlig at huden blir ekstra rød og sår etterpå (gjerne i flere dager), om man har skrapt og presset en sløv egg gjentatte ganger mot huden.

Dårlig teknikk kan f.eks bety at man benytter feil vinkel på bladet, hopper over områder eller strekker huden for dårlig.

Om du ikke er helt sikker på at kniven er barberingsklar, er det trolig lurt å få noen som kan dette, til å klargjøre den for deg. Da kan du i alle fall utelukke sløv kniv som årsak til det middelmådige resultatet, og heller konsentrere deg om teknikken i stedet.

At det blir smertefullt å barbere seg når skjegget har blitt mer enn én dag gammelt (om jeg tolker deg riktig), styrker også min mistanke om at kniven ikke er skarp nok. Da vil eggen mer rive enn kutte skjegget, noe som er ubehagelig.

Husk også at det er veldig viktig å preparere hud og hår grundig med varmt vann og god innsåping, før barberingen starter.

Hva tror du om disse teoriene?

Heia!

Kniven virker bra da den kutter hengende hår fint, og jeg blir ikke rød eller irritert etterpå. Den virker like skarp som shavetten, og det tror jeg den er da jeg fikk opplyst at kniven var barberingsklar.

Teknikk kan være noe, jeg pleier ikke strekke huden, kan prøve med dette i morgen. Det at det lugger og er fælt etter flere dagers sjeggvekst skjer også med DE-høvelen...

Pleier å bruke varmt vann og dushe før jeg barberer meg, vasker ofte ansiktet med balsam før, uten at det hjelper mye.

Hva med vinkel på kniven? Jeg barberer gjerne med en vinkel mellom 30-70 grader, er det for mye kanskje?

Takk for raskt svar!

Skarp kniv, god preparering av skjegget og riktig teknikk er som Sandman sier veldig viktig. Prøv gjerne ett varmt håndkle i ansiktet i tillegg til å bruke rikelig med varmt vann før du påfører såpe. Pass også på at skummet ikke er for tørt, men blankt og skinnende. Siden du har erfaring både med DE og Shavette vet du sikkert dette, men bare nevner det :) Hva slags såpe bruker du forresten?

Hvis du ikke allerede gjør det vil jeg anbefale deg å gå mest mulig med skjeggveksten på første pass, så på tvers av skjegget før du eventuelt avslutter med å gå mot vekstretningen. Ikke alle tåler like godt å gå mot skjeggveksten og her bør du være forsiktig med for stor vinkel. Apropos vinkel....prøv en vinkel på mellom 20 og 30 grader når du går med veksten. Opp imot 70 høres mye ut og kan nok bidra til irritasjon... Hengende hårtest er nettopp det, en test og sier ofte ikke så mye om kvaliteten på barberingen.. Det som er viktig er at du ikke har noe ubehag eller form for lugging når du barberer deg.

Strekking er utrolig viktig. Ved å gjøre dette 'løfter' du skjeggstubben samtidig som du får en glatt flate å la kniven arbeide på.

Husk også at barbering med kniv krever endel trening før resultatene blir optimale så regn med at det kan ta litt lenger tid enn med DE og Shavette før alt faller på plass :)

Lykke til og hold oss oppdatert :)

Sånn, da har det kommet seg noe. Varmt håndkle før barbering benyttes og huden strekkes, men likevel sliter jeg under kinnbeina, der fortsetter det å være sandpapir, men det kan hende det kommer seg det og.

Benytter Crabtree & Evelyn såpe og Proraso pre-shave cream, så det funker bra.

Spesielt legger jeg merke til at jeg får langt færre kutt med kniven enn med shavetten, dette sannsynligvis pga et rundere blad.

På området rett under kinnbena tar jeg tak i huden litt langt ned på kinnet og prøver å strekke området under kinnbenet til rett over/midt på kinnbenet og gjør ett medhårspass der. Pleier å bli bra :) Bare å øve og eksperimentere litt så faller det på plass litt etter litt :)

Er enig med alle gutta over, men en liten ting som jeg synes ofte blir glemt er kniven i seg selv. Bortsett fra at den må være skarp, så har jeg selv etterhvert fått en preferanse for stivere kniver, halv til full wedge helst. Jeg har røff sjeggvekst med stive hår, spesielt på haken, og ser at tyngre og stivere kniver glir som i smør.

Men på den andre siden så er jeg usikker på shavetten. Har ikke prøvet den type kniver selv, men kan ikke tenke meg at den er spesielt stiv. Mend en ga jo barnerompe, så da er kanskje ikke dette så viktig.

Hvis jeg forstår Ralph riktig, da kommer han med et poeng som ikke er god latin i kniv verdenen. De gamle knivene som jeg kjøpte er vanskelig å sette opp, men de som er wedge slipt er utrolige kniver, uansett hvem som har laget dem. Min private kniv er wedge slipt. Til nu har jeg kun hørt om de knivene som er hulslipt, og flere kommentarer nevner at disse knivene er å foretrekke.

Når jeg først er inne på forumet, kan jeg nevne at jo mere en kniv er brukt, jo bedre blir den. Hvis vi barberer oss selv efter 4-5 dager, da er ikke kniven alltid optimal. Efter stengetid i min salong barberte jeg 5 ungdommer, og kniven ble bedre efter første barbering, og kvaliteten øker efter hvert, og den var "guddommelig" da siste mann ble barbert.

Skal nu besøke Dovo fabrikken, og jeg kommer til å ta inn flere wedge slipte kniver

Har nå barbert meg mer eller mindre daglig med kniv i noen måneder, og jeg føler kniven blir bedre og bedre mot huden. Den tar også hårene bedre.

Hadde samme utfordringer som Mattis i begynnelsen, men det kommer seg med øvelse.

For min del handlet det mye om hvilken retning jeg drog kniven over kinnbeinet. Korte drag jorde også at barberingen ble tettere i dette området.

Var innom i salongen til Tyfonikus for noen uker siden og fikk en prima barbering!

Kjøpte meg også et bryne hos han, som har vært veldig bra.

Brynet kom med gode tips og triks på kjøpet..

Planlegger å pensjonere nybegynnerkniven etterhvert.

Da blir det nok en tur til Skien for en oppgradering av kniv.

Hvis jeg forstår Ralph riktig, da kommer han med et poeng som ikke er god latin i kniv verdenen. De gamle knivene som jeg kjøpte er vanskelig å sette opp, men de som er wedge slipt er utrolige kniver, uansett hvem som har laget dem. Min private kniv er wedge slipt. Til nu har jeg kun hørt om de knivene som er hulslipt, og flere kommentarer nevner at disse knivene er å foretrekke.

.

.

Skal nu besøke Dovo fabrikken, og jeg kommer til å ta inn flere wedge slipte kniver

Prøvde å si at jeg langt på vei foretrekker wedgeslipte kniver ja. Og jeg vet at dette ikke er godt likt rundtomkring på forumene.

Det er likevel noen hederlige unntak i endel av de gamle svenske knivene og noen sheffield kniver, men jeg kan ikke fordra full hollows...og det kommer nok av stålull på haken.

Hvis du tar inn wedger Tyfonikus, så må du gi beskjed. Jeg skal starte sparingen!

Joda, det begynner å komme seg men mistenker at kniven trenger litt sliping/mer stropping mellom hver barbering. Har normalt sett tatt 50 runder på skjerpestroppa før hver barbering, men tok 100 i dag og merket stor forskjell.

Mistenker også at jeg kanskje bruker litt løst skum, hvor stivt bør det være? Mitt kan sammenlignes med eggedosis, kanskje jeg skal prøve med noe nærmere piskedeceggehviter neste gang...

Sliter fortsatt med korte stubber som sitter igjen akkurat under kinnbeinet, men gir ikke opp ;-)

Er enig med alle gutta over, men en liten ting som jeg synes ofte blir glemt er kniven i seg selv. Bortsett fra at den må være skarp, så har jeg selv etterhvert fått en preferanse for stivere kniver, halv til full wedge helst. Jeg har røff sjeggvekst med stive hår, spesielt på haken, og ser at tyngre og stivere kniver glir som i smør.

Men på den andre siden så er jeg usikker på shavetten. Har ikke prøvet den type kniver selv, men kan ikke tenke meg at den er spesielt stiv. Mend en ga jo barnerompe, så da er kanskje ikke dette så viktig.

Helt enig med Ralph her, kjøpte en full wedge-kniv fra Tyfonikus og den kniven gjorde jobben!. Jeg har røff skjeggvekst og kan barbere meg 2 ganger pr dag, morgen og kveld.

Har også en full hollow-kniv, den gjør ikke jobben noe bedre enn en full wedge.

Ang. vanskelige områder under kinnben og nede på halsen, så slet jeg lenge for å få disse skjeggstubbene bort med kniv, ja sågar med DE-høvel,(39c-sledgehammer, og den pleier å barbere tett!), jeg la en god del press/endret vinkel på kniven uten at dette nyttet.

Løsningen på det problemet var enkel, strekk huden godt, NULL PRESS PÅ KNIVEN, og da mener jeg null press. Vips så forsvant skjeggstubbene på disse områdene også.

En annen ting; trekk kniven rett ned! - ikke sidelengs :excl: , men med selve knivbladet LITT PÅ SKRÅ, da skjærer den bedre.

Dette kan være vanskelig å gjøre, men som sagt kniven trekkes rett ned samtidig som knivbladet står litt på skrå I forhold til trekkretningen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this