Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Turtle

Første barbering med kniv

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Får starte med å introdusere meg selv, jeg er en gutt på 23 år som for tiden bor i Danmark for å fullføre studiene mine.

Fikk for et halvt år siden interesse for klassisk barbering da jeg var ganske lei elektroniske barbermaskiner og moderne barberhøvler.

For en uke siden bestilte jeg meg et helt greit startsett med en Shavette, barberkost av silvertip og en edwin jagger barbersåpe, og alt dette kom i posten til meg idag.

Du kan tenke jeg var ivrig på å prøve godsakene. For å gjøre historien kort så var det veldig spennende ny opplevelse, jeg fikk to kutt ett på haken og ett på halsen. Men fremdeles det største problemet jeg møtte var å lage et tykk barberskum, men det regner jeg med at kommer med erfaring :)

Likte denne nye typen barbering så godt at planene fremover blir å øve, øve og øve. For å så til slutt ta steget over til en ekte barberkniv.

Turtle

Hei Turtle

Du er tilsynelatende én i en økende mengde menn, som er lei dårlige og dyre barberprodukter som gir en heller middelmådig opplevelse <_< Dette vises bl.a. ved at flere av de gamle knivprodusentene har tatt opp igjen produksjonen, samt at produsentene ikke klarer å levere nok DE-høvler til forhandlere rundt omkring. Dette er selvfølgelig ikke uten grunn, da omtrent alle som drister seg til å forsøke de tradisjonelle metoder og utstyr, opplever et rituale og en følelse man bare ikke får med plastikk og syntetisk skum på boks.

Når det gjelder å få tykt skum, vil jeg anbefale at du i hvert fall i starten, heller tar på for mye såpe på kosten før du begynner å skumme opp, enn for lite. Start også heller med litt for lite varmt vann i kosten enn for mye, da det er lettere å tilføre små mengder vann etter hvert, inntil skummet får den tykkelsen du er ute etter.

Se også her http://www.barbershop.no/videoer-barberskum for gode tips :)

Lykke til videre

Takk Sandman for raskt svar og hjelp.

Ja er nok det, og jeg kan godt se hvorfor flere og flere velger å bytte etter en slik opplevelse jeg nettop hadde, det er faktisk første gangen jeg ikke ville at barberingen skulle være fort over. Tidligere har jeg bare rasket en gilette med 3 blader over ansiktet og løpt ut døren og ikke brydd meg stort om resultat elelr behaglighet. Det som fikk meg først til å få lyst til å prøve klassisk barbering var rykter om mindre barber kviser ved bruk av barberkniv eller DE høvel. Men nå som jeg har prøvd det har jeg funnet ut av at det er veldig mye mere i det :) Kjenner fremdeles den friske duften fra barbersåpen og føler rett og slett at ansiktet mitt er forfrisket etter barberingen isteden for irriterende kløe og fult av barberkviser.

De filmene og dine tips kommer nok til å gjøre neste barbering bare enda bedre.

Nå kan jeg faktisk ikke vente til neste gang jeg kan barbere meg :)

Takk igjen Sandman

Hei er kun 17 år, bor i Sandnes og har kjøpt kniv og utstyr på barbershop og får dette i posten om noen dager.

Noen tips til første sliping (hengende stropp) og første barbering? Kjøpte en muhle kost, skål og krem, samt noe pasta til stroppen (vet ikke om dette er nødvendig).

Nybegynner, så håper på gode tips fra mer erfarne knivbrukere :-)

Jeg var også lei vanlige bruk av gillette, i tillegg til av tradisjonell barbering virker mye tøffere!

Mvh Lars

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this