Jump to content
Barbershop.no forum
ChristianX

Skummeteknikk Krem VS Såpe

Recommended Posts

Det er helg, grått og kjedelig vær, jeg er forkjøla og kjeder livet av meg.... På badet ser jeg at jeg har 2 barberkremer og 2 barbersåper. Hvilken skummeteknikk fungerer best???

Kremer : Truefitt & Hill og Taylor of old Bondstreet

Såper: Col. Conk og Crabtree & Evelyn

Kost: Vulfix 660 Super badger

Til vanlig bruker jeg å skumme opp direkte i ansiktet. Dette fungerer utmerket med begge kremene mine, det skummer fort opp og det blir et flott skum. Tester nå å skumme opp rett i ansiktet med såpene: Det tar mye lenger tid å lage skum og skummet blir sånn middels på begge såpene!

Tar nå barberkoppen i bruk og tester såpene der. Wow!! Nå ble det fart i sakene, begge såpene lager et flott skum på kort tid !!! Tar en runde med kremene og samme resultat der!! Litt usikker på hvorfor men i koppen likte jeg skummet fra såpene ørlite bedre.

Dagens barberingshypotese: Såper skummes best opp i kopp, mens kremer skummer bra uansett metode!

TooBS, TH og Col Conk gir alle meg et flott skum og en god barbering. TooBS m/avocado er nok favoritten med minimal margin foran TH. Crabtree & Ev... gir god barbering, men jeg blir veldig «stiv i maska» etterpå.

Dagens tips: unngå å barbere deg når du er veldig forkjøla, en skikkelig nyse-kule når du har ansiktet fullt av barberskum gir et meget interessant resultat både på klær og badevegg :D :D

Min erfaring er at begge typer gir like god fylde og konsistens.

Kremene er nok noe enklere i begynnelsen, men en såpe som f.eks. Mitchells wool fat er blandt de aller beste uansett type.

Et tips for bedre krem med såper er å bløte kosten noen minutter før barberingen, og legge noen dråper vann på såpen samtidig.

Snurr så rundt på såpen en god stund, 30-45 sekunder, til det begynner å skumme.

Derfra er det mer eller mindre samme greia som med krem, pisk i vei og legg til vann etter behov.

Det som jeg tenker er at det er lettere å få større mengde på kosten når man bruker krem. Med såpe blir det jo begrenset hvor mye man får med seg. Da vil nok tipset ditt hjelpe.

jeg mikser ofte både såpe og krem for den ultimate barberkremen.... vel det er hvertfall det jeg kaller det...

med såpe bør du skylle kosten med så varmt vann du kan, og deretter gå rett på såpe, gni sirkulære bevegelser å vend kosten ofte. bruk skål for å piske opp kremen, min erfaring er at den beste såpekremen finnes innerst på kosten, så jeg skraper ofte av litt før jeg anvender det på ansiktet. og bruker mer den "ytre" kremen som fuktighetspåførende.

men i alt er det begrenset hva jeg kan, begynte med TB for 3 måneder siden....

Skummet opp i skål tidligere, men etter hvert har jeg gått over til å kun skumme rett i ansiktet. Det fungerer like bra med såpe som med krem. Legger såpa i vannet sammen med kosten, da får jeg hentet det jeg vil fra såpa.

Jeg har alltid likt å skumme opp i ansiktet, synes det er mest praktisk.... Akkurat nå bruker jeg såpe fra Proraso og er meget enkel å skumme opp. Synes det er veldig forskjell mellom de forskjellige merkene.

Å sepe seg inn direkte i ansiktet vil gi efter min mening et bedre resultat enn å lage skum først. "Historisk" tviler jeg på at det å lage skum først var en realitet. Barbererne i Norge måtte lage skum på grunn av hygienen, da det var strengt forbudt å bruke kosten i ansiktet. Jeg har observert at det er noen på forumet som av og til klager over at skummet tørker for fort. Dette er ingen overraskelse for meg. Husk, skummet er "utviklet" når det nok en gang skal brukes til ansiktet, og da er det kun en vei det kan gå, tilbake.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...