Jump to content
Barbershop.no forum
O.J

Nok en nybegynner med problem

Recommended Posts

Har startet med planlegging av ny barberstil etter en tur til england med klipp og barbering hos frisør og har bestemt meg for å gå tilbake til røtterne. Som en nybegynner utenfor verden av "Mach5 M3NOS turbodildo" høvel har jeg valgt å ta i bruk en høvel etter en av mine besteforeldre. Høvelen er en eldre Gilette av ukjent variant, typen slipp nedi ett barberblad og monter, men den er hel og grei nok har jeg bestemt meg for. Av blad kjører jeg noen gamle som har fulgte med. Men de er nye(ubrukt), av sorten "National, Blå15øre,Matador"

1: Bladene er nummerert på baksiden 1 til 4, er dette bare for å vite hvilken side som er slitt/brukt eller har det noe med vinkel og kvasshet?

2: Hvorfor i huleste tar den ikke med noe skjegg under barberingen.

3: Har gilette noe slikt at det kun er gilette blad som vil virke skikkelig i dere høvel?

4: Høvelen har ingen instillinger type trinn eller noe slikt, skal håndtaket bare skrues til med finger styrke slik at bladet står i bue?

Setter pris på alle hint og meninger, ettersom at perleporten innen barbering ikke er innen rekkevidde enda.

Hei!

Bladene er nummerert fordi man skal snu og vende på dem under bruk. Eks. Du starter med 1. Så etter 1-2 barberringer går du til 2. osv.

Det har nok med vinkel å gjøre! (men blader som er lagret over tid blir sløve)

Du kan også se disse videoene =) http://www.barbershop.no/videoer-introduksjon-til-tradisjonell-barbering

Her kan du bruke ALLE DE blader =)!

Ja da skal nok håndtaket bare skrues til med finger styrke slik at bladet står i bue.( pass på å stramme toppen skikkelig)

Vil også anbefale deg å bruke en barbersåpe eller krem. Ikke noe kliss ifra en trykkboks.

Hei på du cakeman, og takk for svar og oppklaringer. Skal gjøre nok ett forsøk på barbering senere, og setter pris på link med filmer. Håper resulatet blir bedre denne gangen. Av krem/skum/såpe bruker jeg erasmic eller noe slikt tror jeg det heter. Er kjøpt på lokale sparkjøp, men om den er bånn i bøtta blandt kjennere eller brukende aner jeg ikke, men har blitt benyttet med greit resultat tidligere dog med mac3nosTurbo

Hei og velkommen i klubben

Mulig dette hjelper: Prøv å sette hodet på høvla flatt inn mot kinnet (så skaftet peker vannrett rett ut).

Så tipper du høvla gradvis nedover, til du kjenner at bladet begynner å «ta». Da har du funnet riktig vinkel.

Så må du huse å låse håndleddet, slik at du ikke «maler» som du ville gjort med enav de nye flerbladshøvlene.

Hold håndleddet låst, og dra nedover ved å bruke albuen/skuldra. Ikke trykk høvla inn til ansiktet når du drar nedover — da blir det fort kutt.

Etter første omgang(nedover), skal du fremdeles kjenne skjeggstubber, men etter andre(side til side) og tredje omgang(oppover) blir du helt glatt. Stå på. Det tar litt tid å finne teknikken, men det er verd det :-)

P.S: Husk å fukte skjegget godt først. Se de første tre minuttene av denne videoen, hvor jeg demonstrerer barbering med kniv (men forberedelsene er de samme om du skal bruke høvel): http://madsno.posterous.com/lynkurs-i-knivbarbering#more

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...