Jump to content
Barbershop.no forum

Bedreviter

Member
  • Content count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Bedreviter

  • Rank
    Feather-Ninja
  1. C.V Heljestrand og Eskilstuna kniver på Ebay

    Hei du Ikke svar på spørsmålet, men dersom du er interessert i en C.V. Heljestrand-kniv, så har jeg en MK no. 31 som ikke er i bruk. Flott stand, ingen rust. Den har rett og slett for mye hulslip for min smak, så mye at den synger når den stroppes.
  2. Helt enig. Det er i grunnen ikke noe poeng i å forfekte noen som helst sannheter når det kommer til sliping av barberkniver. Whatever floats your boat, som de sier over dammen. Jeg har nettopp laget meg en benkestropp med kenguruhaleskinn. Det finnes tråder om hvor fantastisk dette er på begge de overnevnte forum. I hvilken grad dette har noe for seg gjenstår å se, men det som er sikkert er at de som ikke bruker det likevel vil oppnå 100 prosent barberingsklare egger. Alt dette jålereiet er bare krydder. Samtidig er det halve moroa.
  3. Restaurering av barberkniver

    The Invisible Edge har for øvrig et brukbart utvalg av skaft til ikke helt avskrekkende priser. Kjøpte en kniv fra dem for en stund siden. Fine folk. http://www.theinvisibleedge.co.uk/razorscalesandpinkits.html
  4. Restaurering av barberkniver

    Har ikke funnet noen som selger skaft i Norge. Vet egentlig ikke om jeg ville kjøpt et standardskaft heller. De er aldri helt perfekte til kniven og ser ofte unødvendig billige ut. Det er enkelt å lage skaft, spesielt når du har originalskaftene. Få tak i et pent stykke tre, sag ut to tynne stykker fra samme sted, tegn av originalskaftene, sag ut, bor hull på samme sted som originalskaftene, puss til du er fornøyd, sett inn originalkile (eller lag en ny i det materialet du ønsker), klink sammen skaft og kile, påfør olje/lakk, klink på plass bladet. Voila.
  5. Restaurering av barberkniver

    Litt verre da. Du kan evt. prøve å bore av klinkingen med et bor med marginalt større diameter enn metallpinnen. Alternativt kan du røske av skaftene og lage nye.
  6. Restaurering av barberkniver

    Heljestrand er jo en velkjent og velrenommert produsent. Etterspørselen etter disse, spesielt de i MK-serien, er stor, og prisene deretter. De andre kjenner jeg ikke til. Du kan lese mer om MK nr. 24 3/8 her: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Heljestrand,_C._V._%22M_K_24%22_3/8 Demontering av skaft er enkelt, og du har flere muligheter. 1. Bruk en Dremel med kappskive. Trikset er å bare fjerne de øverste laget av metallpinnen (Det som er klinket). Deretter vipper du de to skaftbitene fra hverandre. 2. Bruk en metallfil. På samme måte som over filer du bort det øverste laget av metallpinnen, og vipper fra hverandre. 3. Bruk en liten avbiter. Prinsippet her er det samme som over, nemlig å klippe av hodet på messingpinnen. Utfordringen er å ikke skade skaftet i prosessen. I alle tilfeller trenger du ny metallpinne, nye krager og evt. nye skiver mellom kniv og skaft. Dette får du enkelt kjøpt på Ebay, dersom du ikke ønsker å tråle diverse nærbutikker på jakt etter noe som kan fungere.
  7. Holdbarhet på barbersåpe?

    De alle fleste kremene og såpene jeg har er merket "Shelf life 12M". Det sagt så er min eldste krem, en fra Bodyshop, snart 5 år gammel. Merker ingen forandring i verken konsistens eller prestasjon, men lukten har endret seg (blitt svakere). Oljer harskner over tid, så det finnes nok en maksimal levetid for slike produkter. Sikkert er det likevel at denne i praksis er langt mer enn 12 måneder.
  8. Som jeg nevnte i en tidligere salgstråd, ryddet jeg for litt siden opp i alt barberingsutstyret som har samlet seg opp i løpet av den innledende eksperimenteringsfasen som naturlig (kan det virke som) følger med overgangen til tradisjonell barbering. Det meste av dette er nå solgt og gitt bort til barberingskumpaner, venner og familie i inn- og utland. Likevel har jeg fortsatt noen ting igjen som jeg ønsker å omplassere til et trygt hjem der de kan bli brukt og verdsatt. Jeg har derfor tatt utgangspunkt i disse tingene, lagt til noe fra beholdningen som egentlig ikke skulle selges og satt sammen et startsett for dem som ønsker å begynne med knivbarbering. Det finnes mange slike å få kjøpt, men forskjellen er at dette settet kun består av kvalitetsprodukter og alle de viktigste utstyrskategoriene er representert. Barberkniv: 72 J.A. Henckels. Karbonstål fra Solingen. Full hulslip 6/8 med firkanttupp og to stabilisatorer. Produsert i 1930-årene. En av de mest velrenommerte tyske produsentene og en ettertraktet modell som høster mange lovord. Kniven har kosmetiske merker etter bruk, honing og alder, men disse påvirker ikke barberingsdyktigheten på noen som helst måte. En flott kniv som vil leve en mannsalder til (om ikke mere) med riktig bruk. Dovo-oppbevaringsboks i metall følger med (ikke originalboks). Det samme gjør en liten flaske kameliaolje som er japanernes foretrukne olje for å hindre rustdannelse på kniver og verktøy som skal lagres over tid. Kniven er barberingsklar. Mühle-stropp med kuskinn på den ene siden og lerret på den andre. Fremragende nybegynnerstropp som evt. kan byttes ut når teknikken sitter. Unødvendig å kjøpe stropp i tusenkronersklassen dersom man skjærer den i stykker i løpet av første uka. Den edruelige størrelsen gjør dessuten denne stroppen velegnet for reise. Lite og pent brukt. En liten pakke lærolje (neatsfoot-olje) følger med for vedlikehold av stroppen. Det samme gjør en krok for veggmontering. Balsastropp med filtoverflate innsauset i kromoksid (ekstra kromoksid følger med). Kan forlenge intervallene mellom hver gang barberkniven må hones med riktig og regelmessig bruk. Brukes også som avslutning etter honing for å gi kniven en silkemyk egg. Noen liker dette, andre foretrekker rå skarphet. Semogue 2000 barberkost av hvit premium svinebust med håndtak i bjørk (knot: 25mm, loft: 62mm, totalhøyde: 117mm). Italienske barberere foretrekker svinebust. Det samme gjør mange andre tradisjonelle barberere. Andre foretrekker grevling og noen endog hest. Det som er sikkert er at blant alle verdens barberkoster av svinebust, er spanske Semouge en av de mest velrenommerte produsentene. Kosten er aldri brukt til barbering, men skummet opp en håndfull ganger for å bli kvitt griselukta. Har også montert magnet inni håndtaket slik at den kan henges opp magnetisk (praktisk dersom du for eksempel har et lysarmatur av metall over speilet på badet). Plaststativ og reisehylse følger med. Men-U DB Premier syntetisk barberkost. En av de bedre syntetiske børstene, i alle fall før Simpsons begynte å lage tilsvarende varianter (har ikke prøvd disse, men de får svært gode skussmål). Skummer godt og tørker fort. Ypperlig til reise. Aldri brukt. Plaststativ følger med. Sort Mühle apotekerskål med hank. Noen skummer i hånda, andre direkte på ansiktet. Atter andre fortrekker å skumme i en skål, og denne skåla er perfekt til formålet. Bunnen har fartsdumper som gjør skummingen mer effektiv, og innsnevringen midt på bidrar til at skummet holder seg nedi skåla. Hanken bidrar til et godt grep. Mr. Natty barberolje. Noen mener barberolje er tull og tøys, andre mener at barberolje gjør huden mindre irritert etter barbering. For å gjøre seg opp en mening, må man prøve. Denne olja er god og tykk med en svak duft av i all hovedsak peppermynte. 90 prosent full. Vitos extra super original italiensk, semimyk barbersåpe med svak duft av mandler (som veldig mange andre italienske barbersåper) i en mørk eikeskål. 95 prosent full. Kan sammenlignes med Cella og den etter hvert så sagnomsuste P.160. Elsket av mange, hatet av like mange. Den milde duften gjør såpen perfekt til såkalt “super- og überlather” som jo må prøves før det evt. avskrives. Taylor of Old Bond Street Mr. Taylor barberkrem i tube. Flott krem fra velrenommert produsent. Klassisk maskulin duft av seder og sandel. 90 prosent full. D.R. Harris Marlborough barberkrem i skål. En fantastisk barberkrem som hylles av omtrent alle for sine skummende, fuktgivende og glatte egenskaper. Lukten er det som vanlig delte meninger om, men jeg kan ikke få rost den nok. Aldeles vidunderlig. 95 prosent full. D.R. Harris etterbarberingsmelk med lukt av agurk og roser. Et knasende godt etterbarberingsprodukt uten alkohol og med svært gode fuktgivende egenskaper. Lukten blir kanskje litt mye for enkelte, men den leverer varene og er fin for ømfintlig hud. Taylor of Old Bond Street bayrum etterbarberingssplæsj. Barberingsvannet som sjørøverne brukte. Opprinnelig laget av rom og bær/blader fra det karibiske løvtreet Pimenta racemosa. Etterbarberingsvann blir ikke mer klassisk enn dette. Fungerer godt, men lukten er subjektiv. Sikkert er det likevel at alle tradisjonelle barberere bør prøve en eller annen bayrum-variant minst én gang. 90 prosent full. Alunstift. Stopper blødninger fra små barberingskutt umiddelbart. Ny i forseglet pakke. Alunblokk. Alun (kaliumaluminiumsulfat) er et mineral som dannes naturlig der forutsetningene er tilstede. På grunn av sine antiseptiske og hudsammentrekkende egenskaper er mineralet brukt som etterbarberingsprodukt i årtusener (helt tilbake til Egypts storhetstid blir det hevdet). I riktig gamle dager kunne en infisert barberingsflenge ende med døden. I det perspektivet er det ikke rart at alun var et ettertraktet produkt. I dag fremstilles alun i laboratorier, men er fortsatt et naturlig og godt produkt som bør prøves før det evt. avskrives. Ny, med praktisk plastboks for oppbevaring. Legger også ved prøver på diverse barberkremer og aftershaves fra Taylor of Old Bond Street, Truefitt & Hill, Mühle, Proraso, Men-U, Edwin Jagger etc. --- Jeg hadde tenkt å be om 1500 kroner for dette, men er åpen for bud dersom noen mener at dette er for mye forlangt (nypris er mildt sagt betydelig mer; kniven alene bikker fort tusenlappen for et fint eksemplar).
  9. Diamantpaste/spray vs naniwa ss10-12 000

    Begynn her: Tvi, tvi.
  10. Diamantpaste/spray vs naniwa ss10-12 000

    Dette høres ut som èn manns mening. Kanskje hadde han en dårlig stein, dårlig innstilling, dårlig teknikk eller en dårlig dag? Jeg opplever ikke at det er noen form for konsensus om at 12k-steinen til Naniwa ikke fungerer som en god avslutning, heller tvert imot. Jeg bruker progresjonen 1k, 5k, 8k, og 12k etter anbefaling fra Lynn Abrams (som er selverklært guru på området - han om det). Har ikke prøvd andre kombinasjoner, men kan med sikkerhet si at dette fungerer utmerket. Jeg har prøvd å droppe 12k-steinen og gått rett til ansiktet etter 8k. Det gikk i grunnen også fint, men man kjenner at eggen er rå, noe som jeg etterhvert har funnet ut at ikke er min greie. DMT 325 er anbefalt av mange til lapping av Naniwas supersteiner, men det finnes sikkert alternativer. Jeg ville gitt benger'n i diamantpasta og gått rett fra 12k (eller 10k om du vil) til stropp, evt. via kromoksid (0.5 mikron) og jernoksid (0.1 mikron) dersom man er ute etter en spesielt raffinert egg. Forskjellen på diamantpasta og disse oksidene er at diamantkornene er skarpe mens oksidene er runde som fotballer. Sistnevnte gir derfor, etter min mening og erfaring, en opplevd mykere egg. Jern- og kromoksid sliper derimot mye saktere enn diamantpasta med samme korning. Prosessen tar dermed lenger tid, men for meg er resultatet viktigere enn tilleggsminuttene. Jernoksid er forøvrig bedre kjent som rust, og er det samme stoffet som gullsmedene bruker til polering av edelmetaller, også kjent som gullsmedrouge (jewellers rouge).
  11. Diamantpaste/spray vs naniwa ss10-12 000

    Denne debatten har jeg ikke fått med meg, men det høres rart ut at 12k skal lage riper som 4k. Da får jo eggen "tenner" igjen og avslutningssteinen virker mildt sagt mot sin hensikt. Det kan godt tenkes at noen opplever at en mindre polert egg fra 10k er bedre enn 12k, men det handler antakelig om at noen foretrekker en mer rå skarphet. Litt som Feather DE-blader versus Astra. Jeg opplever at eggen fra 12k har en god balanse mellom skarphet og mykhet og veldig mange er enig i det. Men som alltid finnes det få ting som er rett og galt i denne sammenhengen.
  12. Diamantpaste/spray vs naniwa ss10-12 000

    Vil tro at begge deler fungerer, litt avhengig av hvor dårlig stilt det er med eggen, men sånn generelt synes jeg eggen er mer behagelig etter å ha forlatt en 10k (eller 12k) Naniwa-stein fremfor en hvilken som helst diamantpastavariant. Understreker at dette er subjektivt, så man må i grunnen prøve for å gjøre seg opp en mening. Min erfaring er at jern- og kromoksid gir behageligere egger enn diamantpasta. Så jeg ville brukt førstnevnte dersom jeg skulle gi en kniv en "touch up" på en enkel måte. Det sagt så har jeg best erfaring med noen runder på en coticule med bare vann og deretter stropp.
  13. Gode nyheter!

    ...og en av signaturknivene er herved bestilt. Ser virkelig frem til å gi denne en runde.
×