Jump to content
Barbershop.no forum

madsno

Member
  • Content count

    70
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by madsno

  1. Alum block

    Hehe, i know that feeling. Alumblokken gir klar beskjed om man har vært litt for tung på labben ja :-)
  2. Hei alle For noen dager siden kom en Gillette «Slim adjustable» fra 1962 i posten. Må si jeg er veldig fornøyd med dette kjøpet på ebay. Høvla var i meget god stand, og er blank og fin. Justeringsmekanismen fungerer knirkefritt. Tror dette er den beste høvla jeg har prøvd til nå. Skal ikke skryte på meg å ha prød all verdens modeller, men det har blitt noen Gillette-høvler i samlinga etter hvert. Noen Gillette-modeller jeg har: «Knack blue», ett par «Super Speed», en «Aristocrat No58», en «Tech-Silver», en «British Richwood #81», og noen flere som jeg ikke har fått klassifisert enda. Fram til nå var favoritten av Gillettene «Aristocrat No58». Men denne ligger godt an til å ta over tronen :-) Noen andre som har funnet seg en favoritt vintage høvel? Se også min barberingsblog: http://madsno.posterous.com/den-ultimate-hovla#more Redigering: Bloggeverktøyet Posterous legges ned i april, så jeg er i ferd med å flytte bloggen til mitt eget domene: www.madsno.com/shaveblog
  3. Hei alle Jeg har nettopp fått i hus en Boker Edelweiss, og er veldig begeistra. Andre som har prøvd Boker sine kniver? Rart at ikke Barbershop har noen Boker-modeller i utvalget. Ser i andre barberingsforum at mange er veldig begeistra for disse. Les forøvrig mitt siste blogg-innlegg om Boker-kniven (og se bilder) her: http://madsno.posterous.com/sa-var-de-tre Redigering: Bloggeverktøyet Posterous legges ned i april, så jeg er i ferd med å flytte bloggen til mitt eget domene: www.madsno.com/shaveblog - Mads
  4. Problemer med sår hud,hjelp!

    Hei Akkurat det med håndduk oppå skummet har jeg vel eksperimentert meg fram til selv, men ellers har jeg lært utrolig mye av å se videoene til «geofatboy» og «matic59» på YouTube. Samt å pløye gjennom det som er av barberingsforum på web (straightrazorplace, badgerandblade, shavemyface, razorandstone, osv). Her er det utrolig mye kunnskap å hente. Et annet tips til personer med sensitiv hud, er å prøve barbering med bare olivenolje! Jeg leste for en stund siden en artikkel på nettet om dette, og bestemte meg for å prøve det selv. Det fungerer jempefint med DE-høvel. Les mer om det på min blog: http://madsno.posterous.com/prov-oljebarbering#more
  5. Noen som har prøvd Boker-kniver?

    Personlig mener jeg disse nye håndlagede knivene blir alt for dyre. Da bruker jeg heller pengene på en topp vintage kniv av type «Philharmonic», «Dubl Duck», «Puma», og lignende. De er sikkert superskarpe, men hvor skarpt er skarpt nok? Men, så klart — har man lyst (og råd), har man lov :-) Jeg liker også kniver med litt snillere egg, som ikke er så agressive mot huden. en ny-kvesset Dubl Duck, rett fra Coticule-steinen er fantastisk. Jeg syns også mange av disse nye knivene er for klumpete og uelegant i formen. Skal ikke påstå at jeg har sett alle, men i hvertfall de som jeg har sett fra Zowada, Harner, Livi og andre er nesten «vulgære». Disse karene er sikkert fantastiske kniv-smeder, men gode designere er de nødvendigvis ikke. Smaken er som baken, og jeg liker best klassiske slanke, stilrene/elegante kniver. Jeg syns den kniven jeg snakker om i denne tråden: Böker Edelweis, er en av de mest elegante jeg har sett. De hvite skallene av ben, og bladet med kun sort trykk, helt uten gull og annen dekor, appellerer til meg. Den er også veldig god å holde, og har god tyngde og balanse (og er superskarp).
  6. Nighthawks at the diner

    Ajaj, en skikkelig «zen shave» — velkommen i klubben for «the art of manliness» :-) Teknikken siter bedre og bedre med hver barbering. Snart klarer du det uten å få «razor burn». Feather er jo veldig agressive blader. Prøv også med litt snillere barberblad — jeg bruker mye Derby Extra og Gillette 7'o clock. Silvertip er selvfølgelig superbra, men de syntetiske børstene fra Mühle har faktisk blitt veldig bra også. Så om du ikke tar deg råd til en ekte silvertip, anbefaler jeg å prøve en kost med Silver Tip Fibre. Selv liker jeg en litt stivere kost til lengre skjeggstubber. Da bruker jeg en med hestehår (Vie-Long). Til kortere skjegg bruker jeg en silvertip (The Art of Shaving), eller den syntetiske Silver Tip Fibre (Mühle). Pure/best badger blir for myke (lite spenst) for meg, og børster av villsvinbust blir for stive for min smak. Men her er det altså mye «smak og behag». - Mads
  7. Problemer med sår hud,hjelp!

    Jeg barberer meg på kvelden. Med DE-høvel eller kniv er jeg like glatt neste dag — og så rekker også eventuelle «razor burn» og kutt å roe seg til morgenen etter. Ellers er det ekstremt viktig å fukte skjegget godt før du starter. Jeg starter med å vaske skjegget med vanlig såpe(eller tar en dusj). Legger så på et lag med «pre shave cream», som jeg legger rykende varm handuk over. Venter i to-tre minutter før jeg skyller ansiktet og jobber inn et lag barberskum med børsten (jobber opp skummet i ansiktet). Legger ny rykende varm handuk oppå dette skummet, og venter nye to-tre minutter. Skyller så av dette, og legger på skummet som jeg bruker til barberingen. Husk også å lukke porene i ansiktet med iskaldt vann til slutt. - Mads
  8. Ja jeg tenkte også når jeg så disse videoene: «Men hvor lenge varer den eggen da tro?» Jeg er en glad amatør når det kommer til dette faget, men etter å ha prøvd å slipe mine egne kniver i et par år nå, lander også jeg på natursetein. Jeg kjøpte for en tid siden en Coticule-stein. Hedde egentlig tenkt å bruke den som «avsluttningssten» etter å først ha slipt på Norton 4000/8000, men så så jeg på diverse forum og Youtube-videoer at man kan bruke kun denne ene stenen til hele slipeprosessen, bare ved å bruke forskjellig slurry-tykkelse (hva kaller man «slurry» på norsk? Slam?). Jeg starter nå med en tykk slurry, og vanner den gradvis ut gjennom slipeprosessen (og bruker ganske lang tid). Omtrendt slik: Knivene får en mye finere egg på denne stenen enn jeg noen gang fikk til med mine stener fra Norton og King. Jeg har nok langt igjen til jeg får skarpheten opp på ditt nivå, men øvelse gjør mester :-) Må si jeg er veldig begeistret for denne Coticule-steinen. Grit-verdien er, som du sier, benevnelsen på grov/fin-heten i steinen (samme som med sandpapir). Det er jo egentlig umulig å sammenligne en syntetisk stein sin «grit-verdi» med de naturlige stenene, men på denne websida: http://www.coticule.be/faq-reader/items/the_grit_question.html sammenligner de det slik: Cutting SPEED: heavy, almost paste-like slurry: 1000 - 2000 grit. regular, milk-like slurry: 4000-6000 grit thin, misty slurry: 8000-12000 grit water: 16000 grit - or even slower. - Mads
  9. Spennende å høre om ditt besøk på Dovo-fabrikken, Tyfonikus. Det er trist om dagens slipere har et så stort produksjonspress på seg, at de ikke rekker å få knivene skikkelig skarpe. Om samme person skal slipe 2500 kniver i måneden, blir det jo ikke mye tid pr. kniv. Men samtidig er jo spesialiserte håndtverkere veldig raske. Se bare hvor raskt den italienske barberknivmakeren Mastro Livi får en kniv skarp: Og Lynn Abrams får en kniv skarp på to minutter (effektiv slipetid) i denne videoen: Men det er klart at med dette tempoet ville vel feilprosenten bli ganske stor om man skulle gjøre det hele dagen — noe din hår-test på Dovo-fabrikken vel bekrefter. Ja, kanskje har det blitt slik at alle nye kniver fra Dovo nå bør slipes før bruk. En morsom sak er at den kniven jeg har opplevd som den skarpeste jeg har prøvd, var min fabrikk-nye Böker Edelweis. Men sammen med denne kniven lå det faktisk et papir hvor de sier de anbefaler å slipe den før bruk — men dette var på ingen måte nødvendig :-)
  10. Hei, her kommer et «etterslenger-svar»: Du har sikkert skaffet deg din nye kniv nå, men tenkte jeg skule slenge inn dette svaret, med tanke på evt. andre begynnere som skal kjøpe sin første kniv. Mange mener at alle fabrikknye kniver må slipes eller «settes opp» først, og at de aldri er «shave ready» fra fabrikken. Jeg er uenig i dette. Barberknivproduksjon er jo et håndverk, og det sitter profesjonelle håndverkere og sliper knivene før de sendes ut. Dette gjør at man kan finne kniver som er mindre og mere skarpe rett fra fabrikken, men jeg tør påstå at de fleste knivene er klare for barbering rett ut fra eska. Se f.eks. denne videoen fra Dovo-fabrikken: Mitt råd: Ta en barbering med din nye kniv. Om du ikke syns den er skarp nok — send den til sliping. Enkelt og greit :-) Av personlige erfaringer med fabrikk-nye kniver, kan jeg nevne noen opplevelser fra forskjellige fabrikanter: — Min første fabrikk-nye kniv, var en Dovo Bismarck som var «professionally honed» av en «homemeister» i USA før jeg fikk den. Kniven var dermed finfin og skarp nok til barbering når jeg fikk den. — For en tid siden kjøpte jeg en ny Thiers-Issard Spartakus. Den kom rett fra fabrikken, og var ikke helt helt «superskarp» (men ikke langt unna). Etter noen lette runder på Coticule-stenen ble den super. — For kort tid siden fikk jeg en Böker Edelweis i hus. Den kom også direkte fra fabrikken. Det er den skarpeste kniven jeg har noengang kjent! Den var mye skarpere ut av boksen enn det den profesjonellt slipte Dovo-kniven var når jeg fikk den. Min konklusjon er altså at, som med alt håndverk, kan det være små variasjoner fra kniv til kniv. Men vi må huske at det er faktisk erfarne håndverkere som sitter og sliper knivene før de sendes ut på markedet. Men om du il være heeelt sikker på at kniven er superskarp når du får den; bestill en som er «proffesionally honed».
  11. Noen som har prøvd Boker-kniver?

    Ja, den gir virkelig en god barbering :-) Ser bl.a. «thesuperiorshave.com» skryter veldig av håndtverket i knivene. De skriver: «I'd say their workmanship's superior in the average of the fit/finish standards to Dovo or Thiers-Issard.» «if you want the best workmanship in a blade in terms of pinning, centering, grinding marks, etc etc., and you don't want a 'custom' razor, it is likely true that the Böker brand is the EU's best 'production' razor.» Må vel finne en gammel en også, for å sammenligne ny-produsert og vintage. Ser mange foretrekker de gamle. Noen erfaringer med ny vs. gammel utgave av samme modell?
  12. Hvor mye skum trenger man egentlig?

    Hei «Luftig skum» inneholder vel, som navnet tilsier, mye luft. Skum med mye luft blir vel dermed mindre effektivt :-) Jeg foretrekker et mykt, men «kompakt» skum med varmt vann og mest mulig såpe/krem i. Trenger ikke være så tykt lag. Det viktigste er at det jobbes godt inn i skjegget, og at det får tid til å virke før man starter barberinga. Prinsippet er vel at virkestoffene i såpa skal blant annet bryte ned fett/oljelaget som omslutter skjeggstubben, slik at vannet lettere kan trekke inn i den. Da strekker stubben seg og blir mykere, så den blir lettere å kutte. Andre virkestoffer i såpa, som for eksempel glycerin, gjør også skjegget mykere. Så, jeg anbefaler deg å ikke «piske» for mye luft inn i skummet før du tar det på skjegget. Du kan også prøve å jobbe opp skummet med kosten direkte på skjegget. - Mads
  13. Hei Du trenger ikke starte med de dyreste knivene. Alle Dovo-ene er av kvalitetsstål, og har ingen problem med å gi en super barbering. De dyreste har ofte flottere skall/handtak, bladgull og annen pynt på bladet, men gir ikke nødvendigvis bedre barbering. Om ikke Barbershop har kniven du kan tenke deg, er det mange andre som har. Styr dog unna billige kina-produserte kniver som selges på ebay, men ellers kan man med stor trygghet kjøpe hvilken som helst av de ny-produserte modellene fra de store merkene (Dovo, Thiers-Issard, Böker). Har registrert at noen mener 5/8 er den beste størelsen å starte med, og det er muligens ikke noe dumt tips. Anbefaler deg også å prøve gammeldags DE-høvel :-) Det finnes mange ny-produserte og fortreffelige gamle Gillette-høvler å få kjøpt. Selv bytter jeg på kniv og høvel. Ofte DE-høvel på hverdagene, og kniv i helgene og når jeg har litt bedre tid.
  14. Barberingsblog

    Hei alle Jeg har laget meg en liten barberingsblog, dedikert til våtbarbering med DE-høvel og kniv. Den er en uhøytidelig "inspirasjonsblog" til meg selv og andre med samme lidenskap, eller kan tenke seg å prøve :-) Har nettopp laget en liten demonstrasjonsvideo hvor jeg benytter en Dovo Bismarck, som for tiden er min favorittkniv: http://madsno.com/shaveblog/straight-razor-demo/#more-128232094 Er det flere her på forumet som har laget seg en blog eller webside dedikert til barbering? Redigering: Bloggeverktøyet Posterous legges ned i april, så jeg er i ferd med å flytte bloggen til mitt eget domene: www.madsno.com/shaveblog - M
  15. Barberingsblog

    Ja, takker for tips selv. Mulig de mailer over bedre bilde om jeg kontakter dem. Har som mål at de jeg kjøper skal være mulig å bringe til «shave ready» stand. Kikka forøvrig nettopp på samlinga på profilen din — en imponerende liste må jeg si :-)
  16. Barberingsblog

    Heihei — ja her var det mye spennende :-) Jeg tar dog ikke sjansen på å kjøpe kniver i «rundt 300-kroners-klassen» uten å kunne se på en stor utgave av fotoet. Skrotnissen.no burde ta i bruk en bildegalleri-funksjon som gjør at man kan se stor utgave av fotoet. Jeg betaler sjeldent så mye som 300 for en kniv med mye rust på. Da må den i så fall være «en godbit» uten skader på eggen. Ja, det er vanskelig å tidfeste mange av knivene. Spesiellt etter at de fikk den «moderne» formen. Da må man suplere med informasjon om produsenten/bedriften. Dette er sakset fra en tråd på Straightrazorplaze: «Founded in 1865 as Henry Sears & Company in Rockford, Illinois, they first used the trademark "Queen" about 1870. In 1883 the business became Henry Sears & Sons.* Based in Chicago for many years, it was eventually sold in 1897 to Farwell-Ozmun-Kirk & Company Hardware of St. Paul, Minnesota.*» og: «If I remember correctly, the '1865' designation was only used after the company was sold in 1897». Så om din kniv ikke har «1865» tangen/halen, skal den vel være fra 1865—1897. (http://straightrazorplace.com/show-tell/77657-henry-sears-sons-6-8-no-489-a.html) Dette er fritt oversatt fra nettstedet strazors.com: Firmaet «Wade & Butcher» het egentlig «W&S Butcher» (brødrene William og Samuel Butcher startet firmaet ca. 1820). Få år senere fikk de med seg den amerikanske partneren/importøren Robert Wade, og knivene som ble laget til det amerikanske markedet fikk navnet «Wade & Bucher». Så vidt jeg kan forstå ble knivene for det europeiske markedet merket «W&S Butcher». Etter den amerikanske borgerkrigen stoppet eksporten av barberkniver til USA gradvis opp, siden de utviklet sine egne «cutlery and steel industries». Firmaet ble i 1921 kjøpt opp av det amerikanske firmaet «Durham Duplex», som brukte «W&S Butcher»-navnet i sin produksjon av barberhøvler. Produksjonen i Sheffield stoppet helt opp i 1959. (http://strazors.com/index.php?id=26&doc=wade_and_butcher_sheffield_)
  17. Barberingsblog

    Heihei karer. Har siden sist lagt ut flere innlegg og videoer. Forleden bestemte jeg meg for å flytte fokuset på min samling fra bare å samle fine og gode kniver og høvler, til å samle mere «historisk». Har nå som ambisjon å skaffe representative modeller fra knivens og høvlens utvikling. Fikk i den forbindelse tak i et par fine eksempler på tidlige kniver for noen dager siden — se siste innlegg på bloggen :-) http://madsno.posterous.com/ Flere som samler på de eldste tingene? Redigering: Bloggeverktøyet Posterous legges ned i april, så jeg er i ferd med å flytte bloggen til mitt eget domene: www.madsno.com/shaveblog
  18. Nyfrelst

    Hei og velkommen i klubben Jeg barberer selv både haka og hodet med DE-høvel — og kniv. Det ble noen kutt de første gangene, men teknikken kom forbausende fort. Jeg bruker ikke speil når jeg barberer bakhoden. Bruker den ene handa til å kjenne etter hårtuster, og barberer med den andre. Bruker speil (eller kona) til å sjekke etterpå. Så går jeg over hodet en andre gang, for å ta de siste motstridende hårtustene. Nå skal det sies at jeg har en godt utviklet måne, så jeg vet ikke hvordan det vil fungere om du har fyldig hår og lavt hårfeste, men jeg skulle tro det bare tar litt mere tid :-) Om du har sensitiv hud, kan jeg tipse deg om at den barberinga som uten tvil irriterer huden min minst, er knivbarbering. Med høvel er det fort gjort å irritere huden om man trykker litt for hardt eller går over samme område flere ganger (fort gjort at høvla skraper huden). Men med kniv kan man gå over samme område flere ganger uten at det irriterer huden. Anbefaler deg å prøve om du skulle få tak i en god kniv. Det tar tid å lære dette med sliping og stropping, og riktig teknikk, men for en barberingsentusiast er dette bare kos. Det finnes haugevis av instruksjonsvideoer om på Youtube. Søk f.eks. på "DE-shaving", "wet-shaving" og "Straight Razor Shaving". Jeg har også lagt ut noen videoer og tips på min barberingsblog: http://madsno.posterous.com Ellers er nok det å bruke produkter med Aloe vera, et godt tips.
  19. Nok en nybegynner med problem

    Hei og velkommen i klubben Mulig dette hjelper: Prøv å sette hodet på høvla flatt inn mot kinnet (så skaftet peker vannrett rett ut). Så tipper du høvla gradvis nedover, til du kjenner at bladet begynner å «ta». Da har du funnet riktig vinkel. Så må du huse å låse håndleddet, slik at du ikke «maler» som du ville gjort med enav de nye flerbladshøvlene. Hold håndleddet låst, og dra nedover ved å bruke albuen/skuldra. Ikke trykk høvla inn til ansiktet når du drar nedover — da blir det fort kutt. Etter første omgang(nedover), skal du fremdeles kjenne skjeggstubber, men etter andre(side til side) og tredje omgang(oppover) blir du helt glatt. Stå på. Det tar litt tid å finne teknikken, men det er verd det :-) P.S: Husk å fukte skjegget godt først. Se de første tre minuttene av denne videoen, hvor jeg demonstrerer barbering med kniv (men forberedelsene er de samme om du skal bruke høvel): http://madsno.posterous.com/lynkurs-i-knivbarbering#more
  20. Barberingsblog

    Takker og bukker karer :-) Satser på å fylle den med flere videoer og innlegg etter hvert.
×