All Activity

This stream auto-updates   

1. Last week
  2. Gillette Meteor

Kom over en nostalgisk annonse for Gillette Meteor i Norsk Ukeblad fra 1957. Det er den verdensberømte speed-way kjører Basse Hveem som anbefaler høvelen
  3. Tråden om barberblader

Hvor kjøper du Injector blader i Norge?
  4. Earlier
  5. Fin artikkel

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2016/08/12/195235033/spesielt-en-ting-ma-du-unnga-nar-du-barberer-deg
  6. Nybegynner: Skum, krem, såpe eller gele?

Hei, og gratulerer med et godt valg. Jeg tolker deg som at du vil starte med en DE-høvel og tilbehør, og her er det veldig mye å velge mellom. Mange valg vil være avhengig av smak og behag (barberkrem vs hard barbersåpe, grevlingkost vs svinebust eller syntetisk, justerbart hode på barberhøvel vs fast innstilling, prisnivå du vil legge deg på, samt duft, innpakning og andre subjektive preferanser). Som nybegynner har man naturlig nok kanskje ikke mye å sammenligne med, så jeg ville foreslått at du rett og slett begynner med et av de ferdig-komponerte settene Barbershop har satt sammen. Alle inneholder meget gode og velprøvde produkter, men prisene varierer litt med hvilke produkter som er valgt ut. Dette settet https://www.barbershop.no/collections/barbersett/products/introsett-til-tradisjonell-barbering er en god og rimelig inngangsbillett, og som du ser av omtalene, er brukerne meget fornøyde. Skulle jeg satt sammen et sett selv, ville det kanskje blitt seende slik ut: https://www.barbershop.no/collections/tradisjonell-barberhovel/products/merkur-futur-tradisjonell-barberhovel-gull En flott, solid høvel, som ligger godt i hånden. Den har i tillegg et justerbart hode, så man kan øke "aggresiviteten" for hvor mye av bladet som er eksponert. Noe dyr, men en kvalitetshøvel du vil kunne ha for livet https://www.barbershop.no/collections/barberblader/products/derby-extra-barberblader-5-pakning Det ser ikke ut til at Barbershop har de japanske Feather-bladene inne nå ( http://www.good-old-days.no/index.php?side=nettbutikk&vare=7 ),så inntil videre er f.eks Derby et godt valg. Feather er de skarpeste bladene på markedet, og det kan være litt utfordrende, men det betyr også at man behøver kun et svært lite trykk på høvelen for at bladet skal kutte skjegget https://www.barbershop.no/collections/barberkost/products/proraso-barberkost-svinebust Ekstremt rimelig, men en uhyre stor og god kost. Min favoritt. https://www.barbershop.no/collections/barberkrem/products/proraso-barberkrem-eukalyptus-tube En klassiker fra Italia som bør prøves. Dufter veldig friskt av mentol og eukalyptus, og er lett å skumme opp. https://www.barbershop.no/collections/etter-barbering/products/proraso-aftershave-lotion-etterbarberingsvann-sandeltr Jeg vender stadig tilbake til italienske Proraso, og ikke uten grunn. De lager uhyre gode, men rimelige produkter, og denne med duft av sandeltre har en tidløs og maskulin duft. Dette er mine anbefalinger, og de er selvfølgelig noe subjektive, men jeg kan i alle fall love deg at dette er produkter som er brukt av mange over lang tid, og de høster svært mye ros. For bruken av de forskjellige produktene, anbefaler jeg deg å titte her https://www.barbershop.no/pages/guider eller å finne videoer på YouTube Lykke til
  7. Har nå tenkt å prøve meg på tradisjonell barbering da det virker spennende og høres bedre ut Litt usikker på hva en bør velge av produkt. Er det noe spesielt en bør tenke på (lite, moderat, mye hårvekst eller andre ting) ved valg av de forskjellige barberingsproduktene skum, krem, såpe eller gele? Eller er det mer et smak og behag type valg?
  8. Hva er nytt i din shaveden ?

Jeg føler jeg må ''kjøre inn'' begge M&F børstene litt. Men sånn ved de første barberingene så liker jeg blonde litt bedre. Blonde har kanskje litt mindre backbone enn finest, og føles litt mer gele aktig, mens finest er litt mer skrubbete, men jeg vil gi dem litt mer tid. Jeg vil si at manchurian føles litt mer bahagelig enn begge M&F børstene, ikke det at jeg ikke liker M&F, men foreløpig så setter jeg manchurian øverst! De sier at Finest har mer backbone og litt mykere tupper, og blonde har mindre backbone, men hardere tupper, vet ikke omm jeg klarer å merke det helt emn, jeg merker at blonde ikke er like skrubbete som finest.
  9. Hva skal neste shavegear bli.. ???

10. Dagens barbering

den cobolten er er fin ja... .. må begynne og slenge ut litt igjen jeg også.. veit ikke om det blitt noe mer aktivitet her i det siste .. det er jo en del medlemmer . men ikke mange av oss som regelmessig poster ting.. ?
  11. Hva er nytt i din shaveden ?

jo takk takk det er godt å være tilbake... ?hvis du skal sammenligne simpson manchurian mot finest eller blonde er det noen likheter ?
  12. Dagens barbering

Prøver å holde liv i dette forumet Blackbird SB 101 Personna Blue M&F 3XL Cobalt Blue Wickham Cashmere
  13. SOLGT. Selger min et år gamle Simpson Duke 3 Manchurian børste, grunnet lite bruk og finansiering til ny børste, og at den blir litt liten for meg. Liker best store børster Machurian børstene er de ultimate børstene i tradisjonell barbering og er etter min mening toppen av high-end børster. Lite brukt og veldig godt tatt vare på. Jeg kjøpte den ny fra Simpsons hjemmeside direkte Ny prisen er på 199,95£ pluss frakt og moms, så for meg kom den på 2700,- Selges for 2000,- S8XFXgpH mnhUBfXU JKXv5dBb MPgDPrTa
  14. Hva er nytt i din shaveden ?

Det var en sjelden mann Velkommen tilbake Er veldig fornøyd med den Begge M&F er 3XL, cobalt blå er finest og malachite er blonde.
  15. Dagens barbering

Takk skal du ha
  16. Sliping av kniv

trengs vel litt trening ja men ikke veldig vanskelig.. ikke begynn med å restaurere en veldig skadet kniv.start med kniv som er bra og se om du klarer og få den skarpere eller holde den skarp.start da med en 8000 og en 10000 eller 12000 grit sten. er det en veldig sløv kniv må du ha litt mer arbeid og stener fra ca 3000 opp til 8000 grit.
  17. Dagens barbering

Nice set up.... ?
  18. Hva er nytt i din shaveden ?

Den er jo helt konge... håper du er fornøyd..er begge M&F kostene dine Blonde. også 3xl... ?
  19. Tyfonikus klarer ikke å logge på forumet her i kveld, så han ba meg om å klippe og lime inn denne posten for ham. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Jeg har i lang tid mottatt forespørsler om å sette opp nye kniver som ikke er som forventet fra kjøper. Jeg skal ikke her nevne navn på disse knivene, men alle som har fulgt med i de forskjellige forumer burde vite hva jeg mener. Først av alt, selgerne av barberkniver må slutte å skrive at kniver fra fabrikkene er shaveready. Jeg har den oppfatning at selgerne kjøper et parti kniver, legger disse i hyllene for så å vente på en bestilling. Bestillingen kommer, kniven blir hentet fra hyllen for så å bli solgt, uten kvalitetsundersøkelse. Jeg kan ikke mer sitte rolig å se på dette. “Alle” kniver er forskjellige, selv kniver som er identisk like, og selv meget dyre kniver av samme merke kan ha forskjellige kvaliteter. Dette kan ha mange årsaker, men jeg tror ikke at vi alltid kan legge skylden på at barberknivene er håndlaget. Da må det være opp til selgeren å undersøke dette. Hvis det er kniver av samme merke, og noen av disse ikke har god nok kvalitet, er det ikke alltid sikkert at disse blir skarp selv med et nytt oppsett. Da bør disse returneres til de som har laget dem! “Barberkniver kan ikke byttes etter at de er tatt i bruk” heter det på Barbershop. Selv om de ser bra ut med alle forundersøkelser, er det ingen garanti at disse kniver kan barbere. Det er kun under barbering vi med sikkerhet kan vite om kniven er god! Jeg tror at angreretten gjelder også her, og hvis det er ulovlig å bytte efter bruk, må selger likevel bære tapet, og sende knivene tilbake. Jeg skal nu gi en del råd hvordan du muligens på forhånd kan avgjøre om en kniv er god, selv om rådene ikke er absolutt. Først: Ånd kraftig på knivbladet. Nu skal duggen gå jevnt vekk. Litt variasjon kan det være, men hvis det danner seg striper i duggen, bør vi være skeptisk. Legg kniven i håret, uten å bruke trykk. Glir kniven over håret, eller med lett lugging, send kniven tilbake! Kniven kan stoppe i langt hår, da prøver du på kort hår, meget kort, da vil de fleste kniver ikke henge ordentlig. Send da kniven tilbake i ekspressfart! Ikke prøv å slipe den selv, da har du “brukt” kniven, og ikke «fortell» at du har åndet på kniven, da kan også dette brukes mot deg. Jeg vet at “Hakket Skarpere” har slipt noe kniver for Barbershop. Jeg har full tiltro til dette firmaet, men spør først Barbershop om den kniven som du kjøper er slipt av dette firmaet. Jeg har selv slipt opp Bøker kniver, og noen av disse knivene var ikke skarp nok, men disse knivene er jevnt over gode.
  20. Hva er nytt i din shaveden ?

Morris & Forndran 3XL Malachite
  21. Sliping av kniv

Er det noen i Drammen som driver med sliping av kniv? Er det vanskelig å gjøre det selv?
  22. Ja, dette er akkurat den DOVO-kniven jeg anbefalte deg. Det kan sikkert variere litt fra kniv til kniv, da de i stor grad er håndlaget, men her har du en kniv som bør være både lett å slipe opp, holder godt på eggen, har en praktisk avrundet tupp (gjør det litt vanskeligere å kutte seg "på hjørnet" av bladet, kontra en "spiss nese"), en fin bredde, og et nydelig utseende. DOVO er generelt også blant de beste produsentene av kniver, og som fortsatt er i drift. Jeg ser også at Classic Edge leverer kniven "shave-ready", og det er flott. Vær da nøye med at du ikke stropper den feil i ettertid, spesielt ikke med "eggen først", da dette raskt vil medføre at den skjærer seg inn i stroppen, og skader/ødelegger denne, samt potensielt også skader eggen. Studér nøye instruksjonsvideoer på f.eks YouTube først, og start veeeeldig sakte med å øve inn bevegelsene, og få disse inn i muskelminnet før du øker tempoet. Dette er en kniv du kan ha glede av hele livet, og deretter la den gå i arv til neste generasjon. NB - om du potensielt lider av samme syndrom som mange her inne, bør du ikke bli overrasket om du på sikt vil ønske deg mer enn én kniv, én barberkost,én såpe osv. Du skjønner tegningen? Lykke til med kniven og barberingen. Her har også du et par gode instruksjonsvideoer du kan kose deg med
  23. https://classicedge.ca/index.php?route=product/product&product_id=1690 kjøpte denne kniven, noen som har erfaring med den?
  24. Skal sjekke det ut, takk for tips?
  25. Hvorfor ikke snakke med Robert på Good Old Days Barbershop? Han kan sikkert sette deg opp med alt det du trenger for en rimelig penge, og komme med alle råd og tips du trenger i tillegg.
  26. Takk for svar Mads
  1. Load more activity